Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så ska man lösa tv-kaoset

Publicerad: 31 Augusti 2011, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:58

Ordkriget mellan mediebyråer och tv-kanaler går mot sitt slut. Nu är det istället samtal som ska lösa tv-kaoset.


Ämnen i artikeln:

MTG TVKanal 5TV3TV4

– Vi ska inte bara gnälla, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, till dagensmedia.se.

Våren 2010 kunde Dagens Media rapportera om en glödhet tv-marknad där kanalerna fick tacka nej till reklampengar medan annonsörerna fick sina kampanjer kapade.

Sedan dess har tv-kaoset gäckat branschen – och väckt starka känslor. Mediebyråerna har varnat för att annonsörer som inte kommit in i tv kan lämna mediet för gott, samt att deras söndertrasade kampanjer tappar kraft. Annonsörerna har klagat på reklam-tv:s arroganta agerande, och på långsamma återbetalningstider.

Tv-kanalerna å sin sida menar att mediebyråerna misslyckades med sina prognoser och att annonsörerna överspenderar.

Inför årsavtalen 2011 genomfördes en rad åtgärder– inklusive prishöjningar ­– för att mota ett nytt tv-kaos i grind. Det lyckades inte.

Nästa vecka håller Sveriges Annonsörers tv-kommitté ett möte då frågan ska tas upp igen. Därefter vill man ha ett möte med tv-kanalerna.

– Det är väl bra om vi på Sveriges Annonsörer kan vara konstruktiva och komma med förslag på hur vi i framtiden kan göra för att detta inte ska uppstå igen. Vi har pratat om att sätta oss ned med kanalerna och mediebyråerna och se vad man kan göra för att undvika problemen nästa gång.

Kritiken har framför allt gällt TV4 och det sätt som de återbetalar kapade kampanjer.

– Man har suttit på kapitalet i månader och det har skapat irritation hos stora annonsörer. TV4 har valt att agera bank snarare än media, säger Anders Ericson.

Dessutom använder sig TV4 av ett återbetalningssystem där lotten får avgöra vilka mediebyråer som får förtur. Prosieben och MTG kapar istället lika mycket för alla.

– Vi föredrar osthyvel framför lotteri. Men det är viktigt att sätta sig och prata om det, säger Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner, som välkomnar Sveriges Annonsörers initiativ.

Lejonparten av annonsörernas tv-investeringar är uppbundna i årsavtal och därför kommer börsoron inte påverka tv-hösten nämnvärt, säger mediebyråerna.

Istället är det förhandlingarna inför årsavtalen 2012 som kommer påverkas. Om detta kan du läsa mer om i DM Plus.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

MTG TVKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.