Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så ska Ira Gladnikoff styra Viaplay

Originalserier, "hackweeks" och att våga utmana är några av ingredienserna till att stå stark på den hårt konkurrerande streamingmarknaden, menar Ira Gladnikoff.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Juni 2017, 12:47
Uppdaterad: 19 Juni 2017, 12:56

Ämnen i artikeln:

Viaplay

"Huvudfokus är våra nya originalserier", säger Ira Gladnikoff, ny chef för Viaplay. Foto: Press

Som Dagens Media tidigare berättat tar Ira Gladnikoff över stafettpinnen efter Jonas Karlén som valt att lämna bolaget.

– Det känns jättespännande att ta över den här fantastiska skutan. Viaplay har gjort en otrolig resa de senaste tio åren och vi växte vår kundbas fyra gånger mellan 2013-2016, samtidigt som försäljningen ökade fem gånger. Vi streamar sport i 4K (upplösning på 4000 pixlar red.anm.) och vi har en otrolig produkt och content som bara blir bättre, säger hon till Dagens Media.

Ira Gladnikoff har arbetat med Viaplay sedan 2015, som chief commercial officer med ansvar för varumärke, försäljning, marknadsföring och pr. Sedan 2015 har hon även suttit med i Viaplays ledningsgrupp.

– Jag kommer fortsätta jobba med våra styrkor, med vår teknik, kunden i fokus och content. Vi har otroligt mycket spännande som kommer trilla ut snart, bland annat Hassel med Ola Rapace i huvudrollen i september.

Förutom innehållet och plattformen kommer Ira Gladnikoff även fortsätta att jobba med kulturen på Viaplay.

– Det är viktigt att ha en kultur där man vågar prova nya idéer och vågar utmana. Där man hela tiden möter kundens behov, både när det gäller det som de efterfrågar men också det som de inte visste om att de ville ha, som vår offlinefunktion. Det har nu blivit väldigt populärt.

På vilket sätt jobbar ni med det?

– Förut hade vi ”hack-days”, nu har vi till och med ”hack-weeks” där hela organisationen är inbjuden för att komma med nya idéer och tänka utanför boxen. Det brukar komma väldigt roliga idéer ur det och det kommer vi fortsätta att jobba med.

För att testa nya idéer arbetar man även med så kallade A/B-tester där en mindre grupp kunder eller potentiella kunder exempelvis får testa olika uppdateringar för att få fram vilket alternativ som fungerar bäst.

– Vi lever i en streamingvärld i snabb förändring. Beteenden förändras väldigt snabbt och vi vill ständigt vara där och hänga med.

Ira Gladnikoff har varit i onlinebranschen sedan 2000 då hon arbetade på Spray i Oslo. Hon har även arbetat i spelbranschen under flera år, både internationellt och i Sverige. 2009 klev hon in i rollen som Nordenchef för Lovefilm som sedan köptes upp av Amazon 2011 för att sedan läggas ned i Skandinavien 2013.

– 2009 erbjöd vi streaming i form av en film i veckan, sedan insåg vi att kunderna ville bestämma själva vad de tittar på. Så då öppnade vi upp tjänsten ännu mer.

Vad har Viaplay som inte andra har?

– Plattformsmässigt så har vi kommit väldigt långt. Vi har tio års erfarenhet och har lärt oss mycket under vägen, det är en otroligt stabil plattform. Under OS 2016 streamade vi 60 olika sportevents simultant och vi sände i år Champions League-finalen i 4K. Vi har en otrolig kunskap inhouse och det i kombination med att hela tiden våga utmana är framgångsrikt.

Skulle du säga att kulturen med att ”våga utmana” är nyckeln till att kunna hävda sig?

– Från ett teknikperspektiv, absolut, men huvudfokus är våra nya originalserier. Det känns kul att erbjuda lokalt innehåll för en nordisk marknad och kunna främja svenska regissörer och skådespelare. Vi ser att det är otroligt uppskattat. 

Ämnen i artikeln:

Viaplay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.