Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

Så ska han mosa konkurrenterna

TV4-Gruppen når över sex miljarder i intäkter och gör rekordresultat. För dagensmedia.se avslöjar Jan Scherman draget som ska mosa konkurrenterna. ”Vi ökar programbudgeten med 30 procent”, säger han.


Publicerad 2011-02-14 12:04

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:

TV4-Gruppens vd Jan Scherman lämnar ett rekordår bakom sig. Koncernens omsättning ökade med 9 procent till 6 019 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade med 26 procent till 807 miljoner kronor, exklusive engångsposter från försäljningen av 35 procent av C More/Canal Plus.

– Jag är mycket nöjd. TV4 är ett väldigt friskt företag vilket är oerhört viktigt inför de utmaningar som finns framöver, säger Jan Scherman.

Omsättningsökningen är den största som Jan Scherman sett under sina omkring 20 år på kanalen. Resultatet är det bästa någonsin.

Men i samma andetag som Jan Scherman säger att man ”en dag som denna borde kunna vara nöjd” antyder han att det inte är så enkelt.

TV4 var, liksom TV3 och Kanal 5, utsålda under stora delar av 2010. Något som gjorde att TV4 inte kunde krama maximalt med pengar ur den monumentala återhämtningen på tv-reklammarknaden.

– Det fanns mer pengar på tv-reklammarknaden som vi kunde ha tagit. Det gäller alla de kommersiella kanalhusen, säger Jan Scherman.

TV4, klar marknadsledare, lyckades inte ta andelar på annonsmarknaden under 2010. Istället krympte marknadsandelen med ”nån tiondel”, enligt Jan Scherman. Även tittandet minskade under 2010.

– Vår strategi efter Lehman Brothers fall 2008 var att göra det alla bara brukar prata om. Vi valde att öka våra programinvesteringar under 2009 och ökade då både tittartidsandelar och marknadsandelar på reklammarknaden.

När den extrema kraften i återhämtningen slog till under 2010 hängde TV4, likt konkurrenterna, helt enkelt inte med.

– Ingen, inte någon analytiker, inte någon marknadsavdelning, förutsåg den nivån i återhämtningen. Det var en reklamtsunami, och vi fick tillbringa mycket av 2010 med att försöka springa ikapp. Först under sista kvartalet kom vi ikapp.

TV4-Gruppen har inlett året starkast bland de stora kommersiella kanalerna, mycket på grund av braksuccén med Solsidan.

Planen är att dominera tv-året 2011.

Nu avslöjar Jan Scherman att TV4-Gruppen ska öka programinvesteringarna med 30 procent under 2011.

– Det är där slaget om tittandet och i förlängningen annonsinvesteringarna står, säger Jan Scherman och tillägger:

– Då hade vi redan rekordnivå på investeringarna under 2009, som vi ökade till nya rekordnivåer 2010. Nu ökar vi igen.

På de lokala reklammarknaderna fortsätter TV4 Sverige att skörda framgångar. Bolagets omsättning växte med 25 procent.

TV4 Digitala medier uppvisade en resultatförbättring jämfört med 2009. Enligt Jan Scherman når de digitala verksamheterna nu break even.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.