Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så ska Discovery skydda moderskeppet Kanal 5

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 10:02

Eurosport och Dplay ska växa. Det är fokus för Discovery Networks inför 2016. Samtidigt flyttas allt lokalproducerat till Kanal 5.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Discovery Networks

– För oss handlar det om att skydda moderskeppet och addera kraft till det, säger Calle Jansson, programdirektör.

Discovery Networks samlar kraft inför sportåret 2016. Konkurrenterna sänder hockey-VM, fotbolls-EM och sommar-OS, vilket naturligtvis kommer att påverka tittarsiffrorna.

– Mycket ligger koncentrerat. Under några månader kommer konkurrenterna att ta fruktansvärda andelar, men inte under högsäsong. Sport är större än någonsin på linjär-tv, vilket är bra för oss. Vi ska långsiktigt bygga varumärket Eurosport som Sveriges största sportkanal och addera fler sporträttigheter inför OS 2018. Är det lätt? Nej, det är jättesvårt. Det är brick by brick, säger Calle Jansson.

Discovery Networks har delvis ändrat sin programstrategi inför våren. Under hösten, från vecka 45, har tittarnas konsumtionsmönster förändrats snudd på fundamentalt, menar Calle Jansson.

– Det vi har pratat om har hänt. Nyheter anses konsumeras digitalt, men nyhetstittandet på SVT har ökat otroligt i samband med höstens tragiska händelser. Det går emot all vetenskap, men det visar ännu mer tydligt att the winner takes it all. Det är verkligen så i allt större utsträckning. Vi har fått en del nya kunskaper under hösten. Det som har hänt visar tydligt att vi får kriga riktigt hårt för att nå tittartal som linjära aktörer.

På sekundärkanalerna Kanal 9 och Kanal 11 har Discovery Networks programmerat annorlunda inför våren, med mer paketering.

– En amerikansk serie måste visas oerhört nära en amerikansk serie, det krävs i konkurrens med OTT.

Amerikanska serier kommer dock fortsatt att vara en otroligt viktig del i Discovery Networks programportfölj.

– Vi har tappat i tittning till vod-tjänsterna, men det är vad vi vill bygga upp med Dplay. Vi ska vara nummer ett på amerikanska serier, men vi måste också addera lokalproducerat, säger Calle Jansson.

Som Dagens Media tidigare har berättat har de kommersiella kanalerna, med några undantag, haft svårt att få sina egenproduktioner att lyfta. Discovery Networks väljer nu att flytta allt lokalproducerat till moderkanalen Kanal 5, vilket till exempel innebär att ”Ex on the beach” flyttas från Kanal 11.

– Vi breddar Kanal 5 för att skydda vårt moderskepp, och vi kommer också addera så mycket sport som möjligt i Kanal 5, till exempel bandy-VM.

Den röda tråden för Kanal 5 ska vara att omfamna det ursvenska, det vanliga.

– Våren är en blandning av befintliga existerande titlar som fungerar och att addera lagom mycket nytt, sälta. Vi måste addera lite mer spets för att ha ett existensberättigande, säger Calle Jansson, och fortsätter:

– Det är en otrolig utmaning för oss som industri att ta en fortsatt bra andel på lokala produktioner med färre ögonpar att sälja på. Men produktionsbranschen har börjat ställa om, vi ser att de har börjat anpassa sig efter nya förutsättningar.

Discovery Networks tacklar problematiken med dyra lokalproduktioner dels genom samarbeten med konkurrenter, dels genom att vara ännu mer kommersiella.

– Vi har nästan inte en enda produktion som inte innehåller kommersiella värden – bra eller dåligt. I ”Jorden runt” har vi avtal med kommersiella aktörer som Visa och flyg- och resebolag. De får ta ut våra varumärken i sin marknadsföring och får associationsrätten till programmet. Det handlar om att alliera sig.

Ett undantag är dock Filip & Fredriks nya program Trevligt folk deluxe som har premiär i vår på Kanal 5 och är en tv-serievariant av dokumentären ”Trevligt folk”.

– Där har vi valt att vara stringenta, så att det inte ska finnas någon påverkandegrad utifrån.

I vår är det också premiär för dramathrillern ”Gåsmamman”, som är ytterligare ett exempel på hur Discovery Networks vill jobba med egenproduktioner. Tv-serien är en samproduktion med TV4-Gruppens betalkanal C More, som har visat serien under hösten.

– Vi har ingen möjlighet att nå ut själva på det här sättet. C More är betal-tv-fönstret och också en samproducent. Linjär-tv fungerar för etablerade varumärken, men vår strategi är att alliera oss med ett betal-tv-fönster, vilket förlänger kampanjperioden. De marknadsför den, till exempel med utomhuskampanjer. Det är modernt och alliansmässigt.

null

null

Ämnen i artikeln:

Kanal 5Discovery Networks

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.