Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så ser svenskarna på tv

Utbudet av rörlig bild på olika plattformar har aldrig varit så stort som idag. Men en undersökning från Boxer visar att tv-apparaten fortfarande är ohotad etta.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Oktober 2015, 08:42
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:26

Ämnen i artikeln:

Boxer

En majoritet av svenskarna äger idag flera olika enheter som kan användas för att titta på tv, som smartphones, datorer och surfplattor. Trots det föredrar drygt åtta av tio deltagare i Boxers undersökning att titta på den vanliga tv-apparaten i hemmet.

Men segmenterar vi på målgrupper ser beteendet något annorlunda ut. Bland den yngsta målgruppen, 18-30 år föredrar 67 procent att titta via den vanliga tv:n, medan motsvarande siffra bland 51-65-åringarna är hela 92 procent. I den yngsta målgruppen föredrar 17 procent istället den bärbara datorn.

Knappt häften av undersökningsdeltagarna uppger att de även tittar på tv utanför hemmet. Framför allt när de reser längre sträckor (21 procent), när de äter (8 procent) och när de tar en paus under dagen (7 procent).

Men hela 52 procent uppger att de aldrig tittar på tv utanför hemmet.

Utöver filmer och tv-serier lockar främst tävlingsprogram och idrott/sport när svenskarna ser på tv tillsammans med andra, medan ensamma tv-tittare föredrar dokumentärer och nyheter.

Bara 6 procent uppger att de tittar på dokusåpor och det är samtidigt det programformat som klart flest (49 procent) skäms över att de tittar på. 29 procent skäms över att de tittar på såpoperor.

Familjer och par är enligt undersökningen oftast eniga om vad de ska titta på tillsammans. 39 procent uppger att det aldrig uppstår bråk om vad man ska titta på. Men när det väl uppstår meningsskiljaktigheter så är det oftast kvinnorna som får sista ordet. Nästan var femte kvinna anser att det är hon som bestämmer. Bland männen är det 12 procent som hävdar detsamma.

Och trots att de inte får bestämma vad som ska ses så sitter 67 procent av undersökningsdeltagarna ändå kvar framför tv:n. Men 29 procent väljer samtidigt att dessutom titta på något annat i mobilen, surfplattan eller datorn. Bara 13 procent av de som inte fått sin vilja igenom lämnar rummet och gör något annat.

Multitaskande är vanligt när svenskarna ser på tv. Över häften av respondenterna, 52 procent, uppger att de surfar eller ägnar sig åt sociala medier samtidigt som de tittar på tv. 43 procent äter samtidigt en måltid, 31 procent småäter och 21 procent pratar i telefon.

På frågor om framtiden uppger 62 procent att de fortfarande tror att den vanliga tv:n är den skärm de främst kommer att använda för tv-tittande om fem år. 12 procent uppger surfplattan och 9 procent den bärbara datorn.

Dessutom önskar sig 61 procent av respondenterna en sladdfri tv. 23 procent vill att tv:n knappt ska väga något och 14 procent önskar att det enkelt sätt går att göra skärmen större eller mindre. 13 procent hoppas på en tv som kan bli osynlig.

Mer om undersökningen

Undersökningen genomfördes 7-13 april 2015. Respondenterna består enligt Boxer av ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-65 år, som är bosatta i Sverige.

Undersökningen är gjord av Norm på uppdrag av Boxer.

Ämnen i artikeln:

Boxer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.