Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så ser Karin Stjärne på relationen mellan produktionsbolag och tv-kanaler

Publicerad: 28 November 2013, 08:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:55

Karin Stjärne ger sin syn på den svenska tv-marknaden.


Ämnen i artikeln:

Nordisk FilmKarin StjärneMTG TV

Som Dagens Media berättade tidigare idag blir Karin Stjärne, vd på Nordisk Film, ny programdirektör på MTG TV.

Hon lämnar ett Nordisk Film som redovisar goda siffror för 2012, ett år som präglades av svalare vindar på den svenska tv-produktionsmarknaden, efter en period av överhettning.

Nordisk Film TV-produktions omsättning ökade till 96,2 (90,1) miljoner kronor, och rörelseresultatet till 3,3 (2,6) miljoner kronor.

– Vi har gjort vårt bästa resultat genom tiderna, berättade Karin Stjärne för Dagens Media tidigare under hösten i år.

Nordisk Film har de senaste åren har arbetat systematiskt med att renodla verksamheten, genom att skära ner på antalet genrer.

Idag erbjuder bolaget faktaunderhållning, i form av exempelvis ”Det okända” och ”Sofias änglar”, dramaproduktioner, som TV4:s ”Bröderna fluff”, samt klassisk underhållning, exempelvis TV3:s ”Kändishoppet” och SVT:s ”Hela Sveriges fredag”.

– Våra produktioner har gått väldigt bra rejtingmässigt hos våra kunder, och då får man återbeställningar. ”Det okända” är exempelvis inne på sin 19:e säsong, säger Karin Stjärne.

Hur mycket den svenska tv-produktionsmarknaden omsätter totalt är oklart, men enligt en uppskattning från branschorganisationen Film- och tv-producenterna rör det sig om cirka 2 miljarder kronor.

Klart är att branschen som helhet länge har präglats av låga vinstmarginaler, till följd av bland annat ökande lönekostnader och prispress från tv-kanalerna.

Osäkerheten på mediemarknaden har på senare tid påverkat tv-kanalernas beställningar.

– Tv-kanalerna tar senare beslut. Exempelvis var det tre aktörer som var intresserade av ”Kändishoppet”, som vi sålde in i oktober. Alla ville ha upp det i rutan i januari. Så såg det inte ut för fem år sedan, säger Karin Stjärne.

Enligt Karin Stjärne går tv-kanalernas programchefer och väntar på det ”nya stora” från USA och Storbritannien. Problemet är att de programmen – de internationella megaformaten som är en säker succé även i Sverige – lyser med sin frånvaro.

– På senare tid har det inte funnits några stora kioskvältare som alla har ryckt i. De blir färre och färre.

Karin Stjärne berättar för Dagens Media att hon har tröttnat på pratet om att tv-kanalerna inte betalar tillräckligt för sina program.

– I dagligvaruhandeln är det inte mjölkbonden eller Arla som tjänar bäst, utan det är Ica, som är närmast kunden. På tv-marknaden är vi mjölkbonden, och jag tycker därför inte att det är konstigt att tv-kanalerna har högre marginaler än vi, säger Karin Stjärne.

Vägen framåt för tv-producenterna är att hitta nya affärsmodeller och kunder.

– Det som är viktigast för oss nu är att vi ser hur andra typer av distributörer, som inte är tv-kanaler, tar direktkontakt med oss. Det gör att jag ser väldigt positivt på framtiden, säger Karin Stjärne.

Den här artikeln är ett utdrag ur den text om tv-produktionsmarknaden som Dagens Media publicerade i Kristallen-bilagan 2013.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.