Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så påverkas ”Superstars” av tv-bråket

Publicerad: 5 Mars 2020, 06:35

Tittarsiffrorna för tisdagens avsnitt av Superstars är bara marginellt lägre än veckan innan. Det trots att Kanal 5 samma dag släcktes ned för alla Telias kunder.

Discoverys underhållningsprogram Superstars, där några av Sveriges idrottsstjärnor slåss mot varandra, påverkades inte nämnvärt av bråket mellan Telia och Discovery.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryKanal 5Telia

Den 3 mars klockan 08.00 släcktes Kanal 5 ned för Telia-kunder. Bakgrunden till nedsläckningar är att Discovery och Telia inte lyckats komma fram till ett nytt avtal

Nedsläckningen verkar dock inte ha påverkat Discoverys linjära tittarsiffror för programmet ”Superstars”.

Tisdagens program lockade 341 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Vilket går att jämföra med den något lägre tittarsiffran 326 000. 

Tittartidsandelen den 3 mars landade på 12,0 procent och ratingen på 2,8 i målgruppen 15-64 år. Förra veckans rating låg på 10,5 procent och ratingen på 2,4 procent. 

– Vi ser inget dramatiskt tapp på våra linjära kanaler, tvärtom faktiskt om man jämför med veckan innan. Superstars till exempel ökar och när det gäller våra format på Kanal 5 och Kanal 9 står det sig bra, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery, i en kommentar och fortsätter:

– Man ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser från en enskild dag och jämfört med en enskild vecka men tappet på grund av förhandlingarna med Telia är än så länge inte så stora som man kanske kunde tro. Jag vill också betona att vi så klart tycker att det är olyckligt att Telias kunder inte kan se våra kanaler linjärt just nu och att vi gör allt för att hitta en lösning. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DiscoveryKanal 5Telia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.