Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så mycket tittande försvann 2014

Publicerad: 14 Januari 2015, 12:58
Uppdaterad: 22 December 2015, 16:39

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.


Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4

2014 blev inget roligt år för tv-husen. Som Dagens Media kunde berätta strax innan årsskiftet handlar det om tvåsiffriga tittartidstapp i de yngre målgrupperna.

Samtidigt höll dock 60-plussarna emot.

Dagens Medias artikel saknade dock siffrorna för årets sista månad och nu släpper MMS hela sin årsrapport för 2014.

Trots stora publikdragare som vinter-OS (MTG TV) samt fotbolls-VM (SVT/TV4) minskade det genomsnittliga totala tittandet per dag med sex minuter jämfört med 2013. Tv-tittandet på vardagar minskade från 148 till 142 minuter i genomsnitt under 2014.

Även under fredagar, lördagar och söndagar minskade tittandet med mellan fem och tio minuter, sett till genomsnittlig tittartid per dag.

I kampen bland kanalerna blev SVT1 förlorare medan SVT2 blev en vinnare som ökade tittartidsandelen jämfört med 2013.

Både TV4 och Kanal 5 minskade sin tittartidsandel medan TV3:s ökade med en procentenhet.

Störst tittartidsandel, 22,4 procent (23,3) hade SVT1 medan SVT2 hade en tittartidsandel på 7,2 procent (6,9).

Bland de kommersiella aktörerna var TV4 störst med en tittartidsandel på 20,0 procent (20,1) medan TV3 hade en tittartidsandel på 7,2 procent (6,2).

Minst tittartidsandel bland big five-kanalerna hade Kanal 5 som landade på 5,4 procent (5,9).

Det mest sedda programmet var Kalle Ankas klassiska julfirande på SVT1, som sågs av 3,7 miljoner tittare.

Enligt MMS rapport kommer dock Kalle Anka först på tredje plats bland de kvinnliga tv-tittarna, som istället föredrog de europeiska och svenska melodifestivalerna.

Bland männen kommer finalen i fotbolls-VM på andra plats efter Kalle Anka medan första deltävlingen i "Melodifestivalen" kommer på tredje plats.

En ljusglimt för tv-husen är webb-tv-tittandet, som ökade med 23 procent jämfört med 2013 trots ett svagt första halvår.

Bland de största webb-tv-succéerna finns dokusåporna "Paradise Hotel", "Big Brotehr" samt "Så mycket bättre" och julkalendern "Piratskattens hemlighet".

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SVTKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.