Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

Så mycket ser svenskarna på tv

Två timmar per dag. Så mycket tid tillbringar medelsvensken framför tv:n. Det visar en ny undersökning från TNS Sifo.


Publicerad 2011-09-13 05:39

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

Det är Sveriges Annonsörer som beställt undersökningen, som alltså visar det genomsnittliga tv-tittandet uppdelat i län, av TNS Sifo.

– Tv-tittandet är fortsatt överlag stabilt och det gäller såväl Sveriges Television som övriga kanaler. Flest tittare har oftast de kanaler som för tillfället sänder de största idrottseventen, som OS eller VM, säger Beatrice Lindvall, mediechef på Svenska Spel och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam i ett pressmeddelande.

Mest på tv tittar Kalmarborna, som i snitt lägger 150 minuter per dag framför tv:n. Tätt därefter kommer boende i Gävleborg, Värmland och Västernorrland.

– Tv-kanalerna arbetar mer lokalt nu än tidigare, vilket ger både smalare och mer relevant tv för tittaren, säger Beatrice Lindvall.

I botten på listan finns Uppsalaborna och Stockholmsborna, som bara lägger 119 respektive 125 minuter på tv-tittandet per dag.

Se hela listan nedan:

Antal minuter per dag som svensken ser på tv:

Län Minuter/dag Kalmar 150 Gävleborg 147 Värmland 145 Västernorrland 144 Västmanland 144 Blekinge 143 Jönköping 141 Norrbotten 141 Östergötland 141 Halland 140 Jämtland 139 Västerbotten 138 Gotland 138 Dalarna 137 Kronoberg 135 Västra Götaland 134 Södermanland 133 Örebro 133 Skåne 128 Stockholm 125 Uppsala 119

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.