Så mycket ökar kraften med webb-tv

Unik lösning förenar data från linjär-tv och online-tv. ”Det är fantastiskt”, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Webb-tv-tittandet ökar stadigt och blir ett allt viktigare komplement för tv-tunga annonsörer som brottas med vikande tittarsiffror i linjär-tv.

Men problemet har länge varit att det är svårt att säga hur mycket räckvidd som adderas när kampanjen rullar ut på digitala plattformar.

– Det finns ett stort behov av kunskap om samspelet mellan digitala medier och traditionell tv. Med vår gemensamma lösning får man tillgång till resultatet fortlöpande och kan därför proaktivt optimera mediekombinationen under pågående kampanjer för största möjliga effekt, säger Jacob Lachmann, vd på Audienceproject.

Patrick Wallin, tv-chef på mediebyrån Mediacom, välkomnar den nya metoden, som ska vara både solid och transparent.

– Det har länge funnits ett behov av ett verktyg som kan analysera och dokumentera effekterna av den här typen av kampanjer, och därför är det fantastiskt att vi med det här systemet nu har ännu större möjlighet att ge kunderna information om deras kampanjers täckning, säger han.

Techedge har nyligen genomfört en teststudie i Norden för att ge sina kunder – däribland merparten av mediebyråerna – en bild av hur deras nya modell fungerar. Slutsatserna är:

  • Webb-tv kan bygga ökad räckvidd för reklam i linjär-tv.
  • I genomsnitt ökar räckvidden med webb-tv med 3,9 procentenheter. I den kommersiellt viktiga målgruppen 18–49 år är den inkrementella ökningen 5,2 procentenheter.
  • Ju yngre målgrupperna är, desto mer ökar räckviddspåslaget.
  • Ökningen av räckvidden är givetvis beroende av kampanjen och mediemixen (exempelvis blir webb-tv-påslaget mindre ju större räckvidden i linjär-tv är).
  • Linjär-tv är fortfarande överlägset när det gäller att bygga räckvidd, även i yngre grupper.

Läs mer i senaste numret av Dagens Media, nummer 22 2015. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2015-12-17 13.51Uppdaterad 2015-12-17 13.54