Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Rörligt

Så mycket kostar Telias bojkott

Publicerad: 15 April 2013, 13:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:49

Dagens Media har siffrorna som visar vidden av jätteannonsören Telias bojkott av Kinnevikmedierna.


Ämnen i artikeln:

MTGTeliaMTG RadioMTG TVTV6TV3

Telia – med svenska staten som huvudägare – är en av Sveriges absolut största annonsörer. Dagens Media avslöjar i dag att bolaget valt att införa en annonsbojkott mot Kinneviks medier efter en konflikt med MTG:s betal-tv-bolag Viasat.

På uppdrag av Dagens Media har Sifo reklammätningar tagit fram siffror som visar vidden av bojkotten.

Totalt handlar det om över hundra miljoner kronor brutto (enligt prislistan, alltså innan rabatter) som TV3, TV6 samt gratistidningen Metro går miste om.

I TV3 och TV6 lade Telia 74,5 miljoner kronor brutto under 2012. Varje månad har Telia lagt miljonbelopp i kanalerna. Men sedan november 2012 är det totalt stopp. Under hela perioden november 2012 till mars 2013 är den sammanlagda summan noll kronor.

I Metro Stockholm drog Telia i bromsen redan under sommaren 2012. Samma gäller editionerna i Skåne och Göteborg. Innan dess hade Telia annonserat för nära 40 miljoner kronor brutto i Metro, enbart under första halvåret 2012.

Sammanlagt handlar det om 114,5 bruttomiljoner som Metro och MTG-kanalerna går miste om i och med Telias bojkott. Om man räknar med en genomsnittlig rabattsats blir det över 50 miljoner årligen.

Kinnevik äger i stort sett hela Metro, samt 47,9 procent av rösterna i MTG.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.