Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så mycket höjer TV4 priset

Publicerad: 18 november 2011, 11:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Som Dagens Media tidigare avslöjat höjer TV4 reklampriserna rejält nästa år. Nu är prislistorna klara.


Ämnen i artikeln:

TV4

Inför årsavtalsförhandlingarna förra året vidtog tv-kanalerna en rad åtgärder för att undvika den kaosartade situationen som präglade 2010. En av åtgärderna var prishöjningar – som skulle väga upp den extrema efterfrågan. Men enligt tv-husen skrev man för billiga avtal igen – vilket ledde till ny turbulens.

När byråerna och tv-kanalerna nu förbereder nya förhandlingar var det många som fruktade stora prishöjningar. Och nu, kan dagensmedia.se berätta, är TV4:s prislistor klara.

I korthet kan man säga att kanalen höjer bruttopriset med 15 procent i primetime och 5,5 procent i offprime. Priset på webb-tv ligger fast.

– Mest höjer vi i prime i TV4, där efterfrågan är som allra störst, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningdirektör på TV4-Gruppen till den egna sajten.

Han fortsätter:

– Till och med tredje kvartalet redovisar IRM en ökning på 12 procent netto, vi har en betydligt större ökning, och dessutom finns en dold efterfrågan på 10-12 procent från våra avtalskunder samt nya kunder som vi inte kan ta emot med nuvarande priser. I år har vi inte haft möjlighet att ta in nya tv-kunder då avtalsannonsörerna köpt allt reklamutrymme i våra kanaler.

Medan mediebyråerna säger att kanalerna borde göra mer för att försöka öka utbudet, vilket i praktiken betyder program som drar fler tittare, menar TV4 att priset är det bästa sättet att hitta rätt balans mellan utbud och efterfrågan.

– Det fungerar på alla andra marknader. Och det fungerar i tv när marknaden går ner. Nu måste alla förstå att det även gäller när efterfrågan ökar. Och med en bra balans mellan utbud och efterfrågan är vår övertygelse att vi inte kommer ha samma problem som i år. Detta, tillsammans med åtgärder som mindre flexibilitet mellan kanalerna och lägre total avtalsvolym, tror vi också kommer göra att de här problemen inte kommer att bestå, säger Carl Hemmingsson.

Mediebyråerna har länge varnat tv-kanalerna från att höja för mycket, då annonsörerna kan välja bort mediet om kontaktkostnaderna sticker iväg och skiiljer sig för mycket från andra mediekanaler. Men Carl Hemmingsson tar det med ro.

– Om luften helt skulle gå ur marknaden så kan det naturligtvis i efterhand se ut så. Å andra sidan finns det inga analyser som pekar åt det hållet, säger han.

SBS vill enligt uppgift höja bruttopriserna med mellan 8 och 10 procent medan MTG TV sannolikt också höjer tvåsiffrigt.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.