Rörligt
Så mycket har Discovery tappat
Publicerad: 12 september 2017, 05:25
Här är siffrorna från MMS som visar hur mycket Discovery Networks tappat sedan nedsläckningen.
Elva dagar har gått sedan Discovery Networks kanaler släcktes ned för kunder med Com Hem/Boxer. I dagsläget ser utsikterna för att nå en lösning mörk ut.
Dagens Media har låtit MMS ta fram tittarsiffror som visar hur mycket kanalhuset och Kanal 5 individuellt har tappat på nedsläckningen. Siffrorna visar hela vecka 36 jämfört med samma period föregående år. Man ska dock komma ihåg att siffrorna från årets vecka 36 är preliminära och kan komma att förändras något.
Som mest tappade Discovery Networks totalt 145 000 tittare i åldrarna 3-99 år när man jämför dagarna med varandra. Som minst landade tappet på 28 000 i åldrarna 3-99 år.
Som högst låg tittartidsandelen på cirka 32,5 procent 2016 medan den högsta tittartidsandelen bara låg på cirka 11 procent 2017.
Kanal 5 skiljer sig som mest med 122 000 tittare när man jämför dag för dag, och som minst med 8000 tittare. Som högst låg tittartidsandelen i huvudmålgruppen 15-44 år på cirka 24 procent 2016 och 7,3 procent som högst under 2017.
– Det stämmer att Kanal 5 i vecka 36 i år, jämfört med samma vecka förra året, tappade cirka 50 procent i tittartidsandel i vår huvudmålgrupp 15-44 år. I 3-99 år var tappet 56 procent och som kanalhus tappar vi 50 procent i tittartidsandel jämfört med vecka 36 året innan, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks.
Discovery Networks totalt:
Årtal Vecka Datum Tittarsiffror i tusental
åldrarna 3-99 Tittartidsandel i 15-44 år 2016 36 20160905 106 20,49 2016 36 20160906 196 32,482 2016 36 20160907 98 22,088 2016 36 20160908 97 19,841 2016 36 20160909 74 11,662 2016 36 20160910 93 13,601 2016 36 20160911 101 13,392 2017 36 20170904 69 10,497 2017 36 20170905 51 9,999 2017 36 20170906 57 9,048 2017 36 20170907 53 11,138 2017 36 20170908 46 8,407 2017 36 20170909 57 8,118 2017 36 20170910 61 9,363
Kanal 5:
Årtal Vecka Datum Tittarsiffror i tusental åldrarna 3-99 Tittartidsandel i 15-44 år 2016 36 20160905 48 11,001 2016 36 20160906 142 23,952 2016 36 20160907 35 10,931 2016 36 20160908 40 11,643 2016 36 20160909 25 5,852 2016 36 20160910 30 6,754 2016 36 20160911 35 5,648 2017 36 20170904 30 4,942 2017 36 20170905 20 5,736 2017 36 20170906 24 6,541 2017 36 20170907 24 7,334 2017 36 20170908 15 4,145 2017 36 20170909 22 4,562 2017 36 20170910 19 3,397
Dan Panas beklagar sig över tappet och konstaterar som tidigare att Com Hem/Boxers krav för ett nytt avtal inte är hållbara.
– Siffrorna måste ses i ljuset av att Com Hem/Boxer idag kontrollerar över 50 procent av den svenska tv-marknaden och att de just nu använder sin storlek och sin grindvaktsroll mellan våra program och tv-tittare för att pressa fram sina villkor, säger han till Dagens Media och fortsätter:
– Com Hem är mycket tydliga, de vill ha mer av oss och betala mycket mindre än vad de tidigare har gjort. Det är inte hållbart för oss och inte heller för den svenska innehållsindustrin, vilket Eva Hamilton på Sveriges Film- och TV-producenterna konstaterade idag i Dagens Media, som fruktar för att Com Hem/Boxer hårda prispress riskerar att skada svensk produktion.
– Det här är en viktig principiell fight, förhandlingar med distributörerna handlar i grund om att vi som tv-hus ska kunna fortsätta satsa på svensk underhållning och stora attraktiva sporträttigheter. För att det ska vara möjligt måste också jättar som Com Hem och Boxer ge oss en skälig ersättning.
Dagens Media har tidigare berättat om att konflikten även kan komma att bli ett hårt slag mot de tv-annonsörer som har avtal med Discovery eftersom kanalhuset inte längre kan leverera samma ratings som tidigare.
– Igår var Kanal 5 faktiskt större än TV3 i vår huvudmålgrupp, med en tittartidsandel på 7,1 procent mot TV3:s 6,5 procent. Och Discovery Networks var Sveriges starkast ökande tv-hus i det totala tittaruniversumet 3-99 år under årets första åtta månader, fram till vi släcktes ned 1 september. Vi var också det starkast växande tv-huset i prime time-tv i huvudmålgruppen 15-44 år fram till september.