Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så mycket backar SBS Discovery efter bråket med Telia

Publicerad: 2 April 2015, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

SBS Discoverys kanaler stängdes ner av Telia – här är siffrorna som visar hur det slår mot tittandet.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryTelia

Dagens Media har i flera artiklar berättat om bråket mellan SBS Discovery och Telia, som natten till igår resulterade i att tv-husets kanaler stängdes ner av telekomjätten.

– Efter att ha nypt mig själv i armen riktigt hårt insåg jag att det fortfarande ändå var Sverige 2015 och att det inte är ett aprilskämt, sade SBS Discoverys presschef Dan Panas till Dagens Media igår.

Enligt MMS är det runt 14-15 procent av landets cirka 4,2 miljoner tv-hushåll som har Telia som operatör.

Dagens Media har bett MMS ta fram siffror som visar hur SBS Discoverys tittarsiffror påverkas av förlusten av Telias distribution.

Tv-huset SBS Discovery hade igår, den 1 april, en tittarandel på 10,2 procent i hela befolkningen och på 17,7 procent i huvudmålgruppen 15-44 år.

Det kan jämföras med 12,9 procent respektive 22,2 procent under onsdagen den föregående veckan, den 25 mars, då tv-huset fortfarande fanns hos Telia.

Från den ena onsdagen till den andra har SBS Discovery alltså tappat över 20 procent av sin andel av tv-tittandet.

Jämför man med dagen före nedsläckningen – som inte är en lika relevant jämförelse eftersom det är en annan veckodag – är tappet mindre. Tisdagen den 31 mars uppgick SBS Discoverys andel till 11,4 procent i hela befolkningen och 20,3 procent i 15-44. Dagen efter, då Telia hade stängt ner SBS Discovery, hade siffrorna sjunkit med 11 respektive 13 procent.

SBS Discoverys räckvidd – som berättar hur stor andel av befolkningen som sett minst 5 sammanhängande minuter på tv-husets kanaler – minskade från 21,4 procent den 25 mars till 18,2 procent den 1 april.

I 15-44 backade tv-huset från 21,1 till 16,1 procent.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/kVlES/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

Varken SVT eller MTG TV har gynnats av nedsläckningen av SBS Discovery. Båda tv-husen tappar andelar i förhållande till den föregående veckan.

Det enda stora tv-huset som ökar är TV4-Gruppen – från 31,1 till 37,8 procent i hela befolkningen, och från 29,5 till 33 procent i 15-44.

TV4 visade igår bland annat finalen av "Sveriges Mästerkock", som sågs av över 1 miljon tittare, samt säsongspremiären av "Welcome to Sweden". Samtidigt visade systerkanalen Sjuan finalen av "Biggest loser".

Även gruppen ”övriga kanaler” – där Telias ersättningskanaler Fox, National Geographic och Natgeo Wild ingår – ökar, från 6,8 till 8,4 i hela befolkningen och 7,1 till 10,7 i 15-44.

Dan Panas, presschef på SBS Discovery, konstaterar att SBS Discovery är fortsatt starkt, trots konflikten med Telia.

– TV4-Gruppen hade en bra kväll igår med två finaler, både "Biggest loser" och "Mästerkocken". Det är bara att gratulera, säger han, och fortsätter:

– SBS Discovery var näst största tv-hus i prime time (18:00-23:30) i 15-44 igår, vilket vi tycker är ett styrkebesked under en så exceptionell kväll som igår.

Konflikten med Telia kommer olägligt för SBS Discovery, som kämpar för att hålla uppe tittandet på en just nu extremt tuff tv-marknad. Läs mer om det här.

LÄS OCKSÅ:

SBS Discovery – före och efter Telia-bråket

HELA BEFOLKNINGEN

25 mars

Räckvidd: 21,4

Andel: 12,9

31 mars

Räckvidd: 21,4

Andel: 11,4

1 april (ute ur Telia)

Räckvidd: 18,2

Andel: 10,2

MÅLGRUPPEN 15-44 ÅR

25 mars

Räckvidd: 21,1

Andel: 22,2

31 mars

Räckvidd: 21,6

Andel: 20,3

1 april (ute ur Telia)

Räckvidd: 16,1

Andel: 17,7

KÄLLA: MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryTelia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.