Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många tittar på Disney Plus i Sverige

Publicerad: 20 November 2020, 10:09

Disney Plus lanserades i Sverige den 15 september i år och har sedan dess seglat upp som en av de populäraste rörliga strömnings-tjänsterna.

Foto: Disney Plus/Pressbild

Disney Plus har på kort tid blivit en populär strömningstjänst i Sverige bland främst yngre. Tjänsten har nu högst räckvidd efter Netflix i åldersgruppen 9-19 år, enligt nya siffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

Disney PlusHBO NordicDisneyHBONetflixViaplayMMSC More

Den 15 september i år släpptes Disney Plus i Sverige och tjänsten har snabbt blivit framgångsrik. 

Det visar MMS-rapporten ”Trend & tema” för tredje kvartalet 2020 och som bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år, där intervjupersonerna får uppskatta hur mycket och hur länge de tittar på bland annat strömningstjänster. 

LÄS MER: Disney Plus slår sig in i Sverige med lågpris 

Rapporten visar att 10,4 procent av svenskarna nu har tillgång till Disney Plus. Den dagliga räckvidden ligger på 5,2 procent. Det innebär att hälften av de tillfrågade ser på strömningstjänsten under ett genomsnittligt dygn. Enligt rapporten är det bara Youtube Premium som har fler regelbundna användare dagligen (65 procent).

MMS: Bara Netflix har högre räckvid

Av rapporten framgår det också att det, inte överraskande, främst är yngre, i åldersgruppen 9-19 år, som tittar på Disney Plus, med en daglig räckvidd på 14,5 procent i gruppen. Det är därmed bara giganten Netflix som har en högre räckvidd, på 40,2 procent, i denna målgrupp. 

Sett till åldersgruppen 9-99 som MMS kategoriserar som ”alla” har tjänsten den tredje högsta räckvidden, bara slagen av Netflix (25 procent) och Viaplay (8 procent). 

– Det är intressant att Disney Plus redan tagit sig upp på en delad tredjeplats bland de streamade betaltjänsterna. I kommande ”Trend & tema” som publiceras i januari får vi se om Disney fortsätter att öka sitt tittande, säger Magnus Anshelm, vd för MMS, i ett pressmeddelande. 

Dagens Media har tidigare även rapporterat om Disney Plus medttitarfunktion i USA som gör det möjligt att titta på program och serier tillsammans med vänner och familj som är på andra håll. Användarna kan även kommunicera med varandra via emojisymboler. Det finns i nuläget dock inte någon funktion för textkonversationer.

LÄS OCKSÅ: Disney Plus låter användare titta ihop 

 

Räckviddssiffror

Daglig räckvidd för de största strömmade betaltjänsterna i Sverige i procent.

 

Alla 9-99 år

 

Netflix: 25

 

Viaplay: 8

 

Disney plus: 5

 

C More: 5

 

HBO Nordic: 3

 

 

Unga 9-19 år

 

Netflix: 40

 

Disney Plus: 14

 

Viaplay: 12

 

C More: 4

 

HBO Nordic: 1

 

 

Källa: MMS rapport ”Trend och tema kvartal 3 2020”

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.