Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många tittar på årets julkalender

Siffror från MMS visar hur tittandet har ökat och vilken målgrupp som tittar på julkalendern mest.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 20 December 2018, 08:24

Ämnen i artikeln:

SVT

Foto: SVT

Julafton är snart här och hela månaden har SVT:s årliga julkalender traditionsenligt rullat i rutan. 

I år har tittarna i julkalendern "Storm på lugna gatan" fått följa familjen Storms kamp att vinna över snobbiga Lussan Silfverhjelm i den årliga julpyntartävlingen. Dessutom har barnen i familjen påbörjat en jakt för att komma till rätta med vem det egentligen är som saboterar tävlingen. 

Tittandet på årets julkalender har, enligt siffror från MMS, ökat jämfört med tidigare år – både när det gäller linjärt och online. 

Även om det linjära tittandet fortfarande är starkast står onlinetittandet för det största procentuella ökningen. 

I och med att både tv- och onlinetittandet ökar så är det totala tittandet på julkalendern  starkare än någonsin. 

– Vi har även tittat på MMS målgruppsdata för onlinevideo och vi ser att barnen mellan 3-14 år tittar mer än andra och att föräldragruppen har det näst största tittandet. Vi kan dra slutsatsen att julkalendern har ett starkt tillsammanstittande där barn och föräldrar tittar ihop. Den tredje starkaste målgruppen är tittare mellan 20-29 år och man kan anta att det finns en tradition samt nostalgi bundet till det tittandet, säger MMS, vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande 

 

Om MMS-siffrorna:

Tabellen visar genomsnittlig rating per dag för TV-sändningen kl.18.45 (konsoliderad data) och genomsnittlig onlinerating per avsnitt (konsoliderad data so far) och gäller de 10 första avsnitten bland alla 3-99 år. Dessa siffror bör inte adderas eftersom samma individer kan ha tittat både på TV och onlinevideo.

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.