Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många tittade på Super Bowl

Super Bowl räknas som en av årets största sporthändelser.

Foto: Wikimedia commons

Årets upplaga av Super Bowl lockade den minsta publiken på 11 år.


Publicerad 2019-02-05 08:00

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:

Den klassiska NFL-finalen Super Bowl genererade i genomsnitt 98,2 miljoner tittare och en rating på 41,1 när den sändes under natten till måndag svensk tid på amerikanska CBS. Det visar data från mätbolaget Nielsen som Adage rapporterar om. 

Siffrorna innebär att sändningen av årets final lockade den minsta publiken på 11 år, och fick den lägsta ratingen på 16. Det är även första gången på ett decennium som Super Bowls tittarsiffra hamnar under 100 miljoner.

LÄS MER: "CBS siktar på annonsrekord inför Super Bowl" 

Att årets tittarsiffra var lägre än tidigare års kommer samtidigt inte helt och hållet som någon överraskning, då hela NFL-säsongen har lockat färre tittare än vanligt. Den genomsnittliga tittarsiffran för säsongen sjönk med fem procent jämfört med året innan.

Värt att notera är att Nielsens tittarsiffra endast gäller den linjära sändningen, vilket innebär att den faktiskta tittarsiffran antagligen är högre med tanke på alla de som streamade matchen eller tittade utanför hemmet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.