tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så många tittade på OS under helgen

Publicerad: 26 juli 2021, 11:15

Sara Algotsson Ostholt och Max Salminen var fanbärare för Sverige under invigningsceremonin.

Foto: Hannah McKay

UPPDATERAD. Klockan 13 på fredagen svensk tid inleddes invigningsceremonin till Olympiska spelen i Tokyo. Här kommer tittarsiffrorna från helgens sportevenemang.

Ämnen i artikeln:

OSKanal 5Discovery

Alicia Price

alicia.price@dagensmedia.se


OS sänds som bekant på discovery+ och Kanal 5. På fredagen bänkade sig 374 000 tittare framför tv-apparaterna, enligt MMS. Tittartidsandelen för målgruppen 15–64 år var 62,7 procent, och ratingen var 2,8 procent. 

LÄS OCKSÅ: SVT och Discovery har kommit överens om OS 

Sändningen inleddes strax innan kl 13 och pågick i fyra timmar. Sverige klev in som 86:e land av totalt 205 länder, och det var ryttaren Sara Algotsson Ostholt och seglaren Max Salminen som bar flaggan.

På lördagen spelades fotbollsmatchen Sverige–Australien, där Sverige segrade med 4-2. Det var 646 000 som tittade på tv-sändningen av matchen. Tittartidsandelen för målgruppen 15–64 år var 68,7 procent och ratingen 5,4 procent.

LÄS OCKSÅ: Så många såg Sveriges premiärmatch i OS

Även herrarnas handbollslag spelade på lördagen och mötte Bahrain kl 07.15 på morgonen, svensk tid. Matchen slutade 32-31 till Sverige och det var 166 000 som såg mötet på Kanal 5. Tittartidsandelen var 39,5 procent och ratingen 1,5 procent. 

Sarah Sjöström, som tidigare tagit 3 OS-medaljer, hamnade sjua på 100 meter fjärilsim som sändes kl 12.45 på lördagen. Totalt såg 424 000 tittare på sändningen, tittartidsandelen var 67,5 procent och ratingen 3,7 procent.

LÄS OCKSÅ: Stränga regler på OS i Tokyo: ”Inga klara besked”

Under söndagen spelade damlandslaget i handboll match mot Spanien. Sverige vann matchen med 31–24, och sändningen i Kanal 5 lockade totalt 365 000 tittare. Tittartidsandelen för målgruppen 15–64 år var 54,6 procent och ratingen 2,8 procent.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev