Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg TV3:s "Stoppa tjuven"

Publicerad: 23 Januari 2015, 09:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

I går var det premiär för TV3:s nya program "Stoppa tjuven".


Ämnen i artikeln:

TV3

Programmet, som leds av två före detta brottslingar, sändes klockan 20.00 i TV3 och sågs av 271 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Ratingen i TV3:s huvudmålgrupp 15-49 år blev 3,2 procent och bästa målgrupp var kvinnor 25-44 år där ratingen var 4,9 procent.

"Stoppa tjuven" bygger på formatet "It takes a thief" från All3Media och bakom den svenska produktionen står OTW. Enligt dem har flera svenska produktionsbolag haft rättigheterna till formatet men inte lyckats sälja det. När OTW köpte rättigheterna byggdes programmet ut till att gälla fler vardagsbrott. "Stoppa tjuven" är också ett samarbete med SSF Stöldskyddsföreningen.

– Vårt syfte är att komma ut med information till allmänheten om hur man kan skydda sig mot brott. Vi har ju en stor ideell verksamhet och är en liten organisation så det här är en stor satsning för oss, säger Pia Lindström, informationschef för SSF Stöldskyddsföreningen, till Dagens Media.

Det var produktionsbolaget som tog kontakt med organisationen.

– Vi tyckte att det var en bra programidé, det känns jättespännande. Vi har ju gjort informationskampanjer men vi har inte medverkat i sådana här produktioner tidigare. Vi hoppas nå ut brett för det här är viktig information.

Efter programmet kunde tittarna chatta med Stöldskyddsföreningens experter.

– Det var ett bra tryck på chatten. Det känns jätteroligt. För oss är det här ett konsumentupplysningsprogram, vi är oberoende och rekommenderar inte produkter från någon specifik leverantör, säger Pia Lindström.

Efter ”Stoppa Tjuven” visade TV3 premiären av amerikanska dramaserien ”State of affairs”, som enligt MMS sågs av 232 000 tittare, och därefter säsongspremiären av ”Brottskod”, som drog 121 000 tittare.

Kanal 5 hade säsongpremiär på ”En clown till kaffet” klockan 21:00, medan TV4 premiärvisade ”Familjen annorlunda” klockan 20:00. Programmen sågs av 331 000 respektive 493 000 tittare.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.