Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg TV3:s helgsatsning

Publicerad: 7 Mars 2011, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Med tre premiärer tog TV3 upp kampen mot SVT och TV4 på fredagskvällen. Men tittandet var blygsamt.


Ämnen i artikeln:

MTGSVTMax LagerbäckTV3TV4

Först ut i TV3:s fredagssatsning var ”Äntligen fredag”, med veckans roligaste videoklipp, mellan 19.00 och 20.00.

Programmet sågs, enligt preliminära siffror från MMS, av 141 000 tittare och en rating på 2,3 i åldersgruppen 15-49.

Bäst gick programmet i gruppen män 25-44 år, där ratingen var 2,8.

Storsatsningen ”101 sätt att åka ur en gameshow”, som gick mot "På spåret" och "Let’s Dance" mellan 20.00 och 21.00 sågs av 215 000 personer.

– Det kan se blygsamt ut i tusental, men det är en kraftig förbättring från hur det brukar se ut på den tiden vilket är mycket glädjande, säger TV3:s presschef Max Lagerbäck.

Ratingen blev 3,3 i gruppen 15-49 år, en ökning från 1,69 veckan innan. Ratingen var högst (3,7) bland unga män mellan 12 och 24 år och bland kvinnor (3,6) mellan 30 och 59 år.

”Varning för barn”, mellan 21.00 och 21.30, sågs av 165 000 personer. Programmet hade en rating på 2,5 i gruppen 15-49 och som bäst 3,5 bland kvinnor mellan 20 och 39 år.

– Samtliga tre premiärer i fredagssatsningen innebar en förbättring av tittandet. Samtidigt ska man veta att detta är en långsiktig satsning för att skapa ett alternativ till fredagskvällarna i SVT och TV4 som haft decennier på sig att bygga upp tittandet, säger Max Lagerbäck.

På Spåret sågs av 2,1 miljoner personer medan 1,3 miljoner personer valde Let's Dance.

– Allt som allt ökade tv-tittandet med 10 procent i fredags.

Läs mer om TV3:s helgstrategi i DM Plus.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGSVTMax LagerbäckTV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.