Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 8 september 2010, 06:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39
MTG TV drog igång nya kanalen TV10 med EM-kvalmatchen mellan Sverige och San Marino. Här är tittarsiffran.
Matchen började klockan 20.00 – en slot med stenhård konkurrens från Idol-premiär i TV4 och partiledarutfrågning i SVT1.
I snitt lockade fotbollsmatchen 756 000 tittare, vilket ger en rating på 9,2 i målgruppen 15-49 år. Tittandet var som högst i andra halvlek, då man snittade 845 000.
Totalt var 1 120 000 inne i kanalen, enligt preliminära siffror, vilket är dubbelt så många som följde lanseringen av TV6, säger MTG TV:s presschef Max Lagerbäck.
– Det här är oerhört glädjande siffror. Det saknar motstycke att visa de här siffrorna vid en lansering, säger han till Dagensmedia.se.
Kvalmatchen och TV10 fick dock stryk av ”Idol”-premiären i TV4, som lockade 1 145 000 tittare. Programmet samlade 13,2 procent av alla 12-59-åringar. Siffran är dock närmare 200 000 lägre än vid Idols förra säsongspremiär.
Samtidigt grillades Centerledaren Maud Olofsson i SVT1, en sändning som drog 596 000. Det är 1 000 fler än den tidigare jumbon Göran Hägglund. Högst tittarsiffra av partiledarna har Fredrik Reinfeldt, som drog 999 0000.
TV10 kan i dag ses av runt 70 procent av Sveriges befolkning.
Martin Schori