Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många såg Super Bowl i Sverige

Bild från Super Bowl 2018. Foto: Wikimedia Commons

TV3 sände den populära matchen mellan klockan 23.30 och 04.00 på måndagen.


Publicerad 2018-02-06 10:18
Uppdaterad 2018-02-06 11:49

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

Få kan ha missat att Super Bowl sändes natten till måndagen svensk tid. Varje år lockar matchen över 100 miljoner tv-tittare i USA. I år minskade dock tittningen för NFL-finalen, enligt preliminär data från Nielsen, rapporterar Adage

Sändningen sågs i genomsnitt av 103,4 miljoner tittare. Det innebär en nettonedgång med 7,9 procent jämfört med Fox sändning förra året, det motsvarar 7,9 miljoner tittare.

I Sveriges sändes matchen på TV3 mellan klockan 23.30 till 04.00.

Totalt lockade sändningen 58 300 tittare och ratingen landade på 0,92 procent i huvudmålgruppen 15-49 år.

– Super Bowl är enormt stort i USA och spännande att se att så många ändå höll sig vakna natt mot måndag för att titta på matchen på TV3 och Justin Timberlakes uppträdande i halvtid. Som mest var det över 73 000 tittare i början av sändningen och starkaste målgrupp var män 25-59 där ratingen landade på 1,6, säger Susanne Nylén, presschef för MTG till Dagens Media.

Även om NBC sändning inte nådde upp till fjolårets tittarsiffror så slog de rekord i annonsintäker. Totalt håvade NBC in 500 miljoner dollar i annonsintäkter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.