Så många såg Super Bowl i Sverige

Bild från Super Bowl 2018. Foto: Wikimedia Commons

TV3 sände den populära matchen mellan klockan 23.30 och 04.00 på måndagen.

Få kan ha missat att Super Bowl sändes natten till måndagen svensk tid. Varje år lockar matchen över 100 miljoner tv-tittare i USA. I år minskade dock tittningen för NFL-finalen, enligt preliminär data från Nielsen, rapporterar Adage

Sändningen sågs i genomsnitt av 103,4 miljoner tittare. Det innebär en nettonedgång med 7,9 procent jämfört med Fox sändning förra året, det motsvarar 7,9 miljoner tittare.

I Sveriges sändes matchen på TV3 mellan klockan 23.30 till 04.00.

Totalt lockade sändningen 58 300 tittare och ratingen landade på 0,92 procent i huvudmålgruppen 15-49 år.

– Super Bowl är enormt stort i USA och spännande att se att så många ändå höll sig vakna natt mot måndag för att titta på matchen på TV3 och Justin Timberlakes uppträdande i halvtid. Som mest var det över 73 000 tittare i början av sändningen och starkaste målgrupp var män 25-59 där ratingen landade på 1,6, säger Susanne Nylén, presschef för MTG till Dagens Media.

Även om NBC sändning inte nådde upp till fjolårets tittarsiffror så slog de rekord i annonsintäker. Totalt håvade NBC in 500 miljoner dollar i annonsintäkter.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-02-06 10.18Uppdaterad 2018-02-06 11.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: