Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så många såg Schulmans skandalsåpa

Publicerad: 9 september 2010, 06:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Onsdagskvällen bjöd på två premiärer och två säsongspremiärer i de kommersiella kanalerna. Här är tittarsiffrorna.


Ämnen i artikeln:

Calle SchulmanMastiffArga SnickarenIdolKanal 5TV3TV4

Klockan 22.00 var det dags för det på förhand omdiskuterade ”Kungarna av Tylösand”, i Kanal 5. Programmet, som produceras av Mastiff och Calle Schulman, drog 340 000 tittare. Ratingen i målgruppen 15-44 år blev 6,0 och andelen uppgick till 30 procent i målgruppen.

En timme tidigare stod kanalens premiär ”Skånefruar” mot långköraren "Efterlyst" i TV3, den här säsongen utan Leif GW Persson, men med Tommy Lindström.

”Efterlyst” lockade flest tittare, 555 000 mot ”Skånefruars” 456 000, men samtidigt fick MTG TV stryk i de kommersiellt viktiga målgrupperna.

Ratingen i MTG TV:s huvudmlgrupp 15-49 år blev 6,1 mot 4,4 i Kanal 5:s fördel, då ”Efterlyst” drar en äldre tittarskara.

Klockan 20.00 var konkurrensen lika hård, då det andra avsnittet ”Idol” i TV4 gick upp mot Kanal 5:s ”Arga Snickaren”.

”Idol” drog 1,1 miljoner tittare, nästan exakt lika många som under premiärkvällen.

Det höga tittandet slog mot ”Arga Snickaren”, som fick nöja sig med 355 000 tittare. Ratingen i målgruppen 15-44 år blev 3,6 för det Nordiskt Film-producerade programmet.

– Vi är supernöjda med kvällen, vi var lika stora som TV3 och TV6 tillsammans i primetime, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

Vad är styrkan i programmet Kungarna av Tylösand?

– Det är en partychock. Det berättar om den festliga delen av att tillbringa sommaren i Tylösand.

Tidningarnas kritiker har inte varit nådiga?

– Recensenterna ni nämner kanske inte heller finns i målgruppen. Programmet är uppskattat av 20-35-åringar. Vi vet alla vad som händer när man sätter en hårdrocksrecensent att skriva om indieplatta.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev