Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många såg Rolandz gå vidare i Melodifestivalen

Robert Gustafssons "Rolandz" tog sig vidare hela vägen till final i Melodifestivalen. Foto: SVT.

Lägsta siffran för en deltävling fyra sedan 2011.


Publicerad 2018-02-26 13:43
Uppdaterad 2018-03-01 07:47

Dela artikeln:

SVT:s flaggskepp "Melodifestivalen" fortsätter sin fajt mot sjunkande tittarsiffror. Sett till förra lördagens deltävling tappade programmet nästan en halv miljon tv-tittare jämfört med årets premiär, enligt MMS.

Nu visar preliminära siffror från MMS att tittarna fortsätter att överge "Mellon". Den fjärde deltävlingen sändes under lördagen från Örnsköldsvik och sågs av 2 846 000 tittare. Andelen för samtliga tittare (3-99 år) landade på 72,9 procent, samt 76,6 procent i målgruppen 20-59 år.

Tittarsiffran för deltävlingen i Örnsköldsvik landade på en något högre siffra än den under deltävling tre, men är samtidigt den lägsta siffran för en deltävling fyra sedan 2011. Bland annat sågs förra årets fjärde deltävling av omkring 3 400 000 tv-tittare.

Vidare från lördagens deltävling tog sig Mariette Hansson, mer känd under sitt artistnamn "Mariette", och Robert Gustafssons dansband "Rolandz".

Nu på lördag sänds "Melodifestivalens" Andra chansen från Kristianstad. Där avgörs det vilka fyra som tar de sista finalplatserna i årets upplaga.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.