Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så många såg Robin Bengtsson vinna Melodifestivalen

Publicerad: 13 mars 2017, 09:07
Uppdaterad: 13 mars 2017, 09:07

Finalen i Melodifestivalen lockade en publik på 3,8 miljoner. Foto: SVT

Flera av deltävlingarna har lockat över 3 miljoner tittare – vilket inte hänt sedan 2013.


I lördags hölls finalen av Melodifestivalen i Friends Arena. Hela 3 802 000 tittare hade bänkat sig framför tv-apparaterna för att se Robin Bengtsson ta hem vinsten, det enligt preliminära siffror från MMS.

80, 7 procent av samtliga aktiva tv-tittare valde att titta på Melodifestivalen under direktsändningen.

SVT är väldigt nöjda över Melodifestival-turnén, konstaterar SVT:s projektledare Anette Helenius i ett pressmeddelande.

– Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken, säger hon i en kommentar.

På andra plats kom Nano med låten "Hold on" och Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia med låten "En värld full av strider" kom på en tredjeplats.

Robin Bengtsson kommer representera Sverige i Eurovision Song Contest som hålls i början av maj i Kiev.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News