Rörligt
Så många såg premiären av ”Så mycket bättre”
Publicerad: 26 oktober 2020, 11:28
Bild 1/2 Det blev i helgen tittarmässigt en svag premiär för TV4:s ”Så mycket bättre”.
Foto: TV4
Det blev den svagaste starten sedan 2018 för Så mycket bättre – som visats sedan 2010. I helgen var det även premiär för svenska versionen av Legomasters.
I lördags var det premiär för TV4:s stora flaggskepp ”Så mycket bättre”. Programmet sändes mellan 20.00 och 22.00.
Årets upplaga är den elfte i ordningen. Plura, Markus Krunegård och Ana Diaz medverkar i alla avsnitt. Andra artister kommer och går under säsongen, däribland Helen Sjöholm, Benjamin Ingrosso, Lisa Nilsson och Jakob Hellman.
Totalt såg 1,35 miljoner första avsnittet på lördagen, enligt preliminära siffror från MMS. Tittartidsandelen landade på 52,6 procent och ratingen i huvudmålgruppen på 12,2 procent.
Det är en försämring mot förra året. Då lockade premiäravsnittet totalt 1,66 miljoner tittare, enligt MMS siffror. Tittartidsandelen uppgick då till 62 procent och ratingen i huvudmålgruppen 15-64 år till 14,5 procent.
Men Martin Nygren, producent för ”Så mycket bättre”, är ändå nöjd. Det framgår av hans mejlkommentar till Dagens Media:
”Vi är glada att årets säsongspremiär har tagits emot bra av våra tittare och att de verkar uppskatta det nya upplägget med fler artister! Extra kul är att vi ser en fin ökning på våra Play-tjänster, med en total digital tillväxt på 38 procent”, skriver han och tillägger:
”Dessutom är flera av låtarna redan med på Spotifys topplista där Benjamin Ingrossos låt ”Långsamt farväl” ligger på en första plats.”
Igår, söndag, var det även premiär för TV4:s svenska version av ”Legomasters” klockan 20.00. Programmet lockade totalt 635 000 tittare och hade en rating i 15–64 år på 6,1 procent. Tittartidsandelen landade på 27 procent.
Premiärsiffror för Så mycket bättre
(Tittarsiffra/tittartidsandel/rating)
2020: 1,35 miljoner/52,6 procent/12,2 procent
2019: 1,7 miljoner/62 procent/14,5 procent
2018: 1,6 miljoner/58,2 procent/14,7 procent
2017: 1,9 miljoner/62,4 procent/20,1 procent
2016: 2,2 miljoner/62 procent/23,4 procent
2015: 1,8 miljoner/52,5 procent/19,4 procent
2014: 2,3 miljoner/ej jämförbart då målgruppen 15-64 år inte fanns 2014
Källa: MMS och TV4