Så många såg partiernas tv-reklam

Siffror från MMS visar att Socialdemokraterna var det parti som nådde överlägset flest väljare med sin tv-reklam.

Under den gångna valrörelsen har den politiska reklamen varit hett stoff i medie- och reklambranschen. Frågorna har gällt alltifrån hur effektiva de ofta generiska politiska budskapen egentligen är, till nya vägar att nå ut genom exempelvis influencers.

Samtliga av de politiska partierna använder sig fortfarande av traditionell tv-reklam, där Socialdemokraterna är de som i år satsat störst.

Nya siffror från MMS sammanställda av mediebyrån Bizkit Havas, visar att Socialdemokraterna har nått överlägset många fler genom sin tv-reklam än de konkurrerande partierna (Se tabellerna nedan).

Johnnie Åkerström, head of middle office på Bizkit Havas, tror att satsningen på tv-reklam kan ha gynnat partiet och resulterat i ett bättre valresultat än om man hade gått mindre i tv.

– Jag jobbar ju med tv varje dag för att hjälpa våra kunder, så jag vet att tv fungerar. Men jag är förvånad över att Socialdemokraterna kan ha så mycket mer tv-tryck än de konkurrerande partierna och att de andra inte har valt att möta upp. I sin tv-reklam får ju partierna prata oemotsagda. Socialdemokraterna nådde 71,3 procent av alla 18 år eller äldre, medan de andra är nere på 50-60 procent. Det är alltså en ganska stor mängd människor som blev bearbetade av Socialdemokraternas tv-reklam i jämförelse med de andras, säger han till Dagens Media.

Han påpekar dock att Socialdemokraterna började bearbeta väljarna med tv-reklam redan i vecka 32, och på så sätt fick ett tidigt övertag.

Siffrorna i tabellerna nedan utgår ifrån 18+, det vill säga alla som är röstberättigade, och baseras på TV4-gruppen (TV4, Sjuan och TV12) som är det enda svenska tv-hus som får sända politisk reklam.

Under perioden 20 augusti, det vill säga tre veckor innan valet, till valdagen 9 september, har samtliga partier haft möjlighet att köpa specifika paketeringar hos TV4-Gruppen linjärt och digitalt på TV4 Play och Woo. Under valperioden kan partierna inte köpa något annat än dessa paket. Politiska partier kan dock köpa reklamtid alla övriga dagar på året, förutsatt att man antingen har ett årsavtal alternativt att man kommer in ad hoc.

 

Tabellen nedan baseras på TRP.

Vecka (C) (KD) (M) (S) (SD) Total
32 0 0 0 125,2 0 125,2
33 0 0 0 400,1 0 400,1
34 176,5 160,2 0 237 169 742,7
35 199 174,6 153,3 263,8 148,2 938,9
36 233,3 175 164,6 268,6 235,7 1077,2
Total 608,8 509,8 317,9 1294,6 553 3284,1

 

Tabellen nedan visar nettoräckvidden, det vill säga hur stor procentandel av alla 18+ respektive parti nått ut till med sin tv-reklam respektive vecka, samt totalt under perioden.

Vecka (C) (KD) (M) (S) (SD) Total
32 0 0 0 34,4 0 34,4
33 0 0 0 54,1 0 54,1
34 42,1 42,3 0 48,4 35,5 53,7
35 43,9 44,4 41,8 48,8 32,7 55,7
36 42,6 43,6 40,6 46,3 43,1 53,9
Total 60,2 61 52,2 71,3 57,1 74,4

 

Tabellen nedan visar hur många gånger de personer man nått ut till har sett reklamfilmen i genomsnitt under respektive vecka, samt totalt under kampanjperioden.

Vecka (C) (KD) (M) (S) (SD) Total
32 0 0 0 3,6 0 3,6
33 0 0 0 7,4 0 7,4
34 4,2 3,8 0 4,9 4,8 13,8
35 4,5 3,9 3,7 5,4 4,5 16,9
36 5,5 4 4,1 5,8 5,5 20
Total 10,1 8,4 6,1 18,1 9,7 44,1

 

Tabellen nedan baseras på tusental och visar hur många reklamkontakter som partierna har skapat genom reklamfilmerna respektive vecka, samt totalt under kampanjperioden.

Vecka (C) (KD) (M) (S) (SD) Total
32 0 0 0 10000 0 10000
33 0 0 0 31921 0 31921
34 14262 12798 0 18879 13504 60078
35 16280 13949 12774 20884 11844 75593
36 18199 13985 13857 21951 18836 87742
Total 48438 40732 26638 102205 45023 259530

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-11 10.40Uppdaterad 2018-09-11 10.54

Ämnen i artikeln: