Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många såg OS i Discovery

Discoverys genomsnittliga tittartidsandel landar på 31,7 procent.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Februari 2018, 08:45
Uppdaterad: 27 Februari 2018, 09:01

Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Foto: Janne Naess och Flickr.

Sammanlagt har Sverige konsumerat över 100 miljoner timmar rörligt OS-innehåll linjärt, digitalt och i sociala medier på Discoverys plattformar. Mätningen är framtagen av Publicis på uppdrag av Discovery.

Under spelens gång har Discovery producerat, direktrapporterat och sänt över 4000 timmar OS.

Discovery har gått ut stort inför och förkunnat att de ska nå och engagera fler människor på fler plattformar och skärmar än någonsin. För att få upp engagemanget har de bland annat satsat på influencer-samarbeten och slutit avtal med Schibsted för att driva upp tittningen och läsningen kring vinterspelen.

När Henriette Zeuchner, vd för Discovery Networks Sweden sammanfattar de olympiska spelen är hon nöjd.

– Vår uttalade ambition inför OS var att producera tv i världsklass och ge tittaren den bästa åskådarplatsen för att följa OS. Gensvaret har varit fantastiskt positivt. Vi vill passa på att hylla den storpublik som ställt klockan tidigt och verkligen gjort allt för att följa de högintressanta tävlingarna på våra plattformar. Att trotsa åtta timmars tidsskillnad mellan Sverige och Sydkorea kräver sann passion och det har tittarna verkligen visat att de har, säger hon i ett pressmeddelande.

Enligt preliminära siffror från MMS var Discovery Sveriges största tv-hus under OS-perioden (9-25 februari). Kanal 5 var även landets största tv-kanal.

Discovery lyckas däremot inte nå upp till MTG:s tittarmässiga dominans under vinterspelen för fyra år sedan, enligt siffror från MMS som Resumé har begärt ut. Siffrorna visar att MTG:s huvudkanal TV3 hade en andel på 28 procent, medan Kanal 5 hade en andel på 24,7 procent.

Under OS-perioden hade Discovery en genomsnittlig tittartidsandel på 31,7 procent och en kommersiell tittartidsandel på 50,4 procent i 3-99 år, enligt preliminära siffror från MMS.

Motsvarande siffra i huvudmålgruppen 15-44 år visar på en genomsnittlig tittartidsandel på 35 procent och en kommersiell andel på 51,7 procent.

Kanal 5, som var huvudkanal för sändningarna, hade en genomsnittlig tittartidsandel andel på 24,7 procent och en kommersiell tittartidsandel på 39,3 procent i 3-99 år, enligt MMS.

Motsvarande siffra i huvudmålgruppen 15-44 år visar på en genomsnittlig tittartidsandel på 26,5 procent och en kommersiell andel på 39,2 procent.

Discovery har valt att lyfta fram tittarsiffrorna med föregående OS, alltså sommar-OS i Rio 2016, eftersom de menar att det blir en mer rättvis jämförelse.

Varför jämför ni inte era siffror med vinter-OS i Sotji?

– När vi pratar linjärsiffror ska man ha i åtanke att det har gått nästan ett halvt decennium sedan OS i Sotji. Under den perioden har tittarutvecklingen för linjär-tv gått ned. En jämförelse med Sotji blir också konstigt eftersom OS i Pyeongchang innebär en tidsskillnad på åtta timmar mellan Sverige och Sydkorea. Vi är otroligt nöjda med utfallet för vårt första OS, både linjärt och digitalt. OS i Pyeongchang ökar dessutom tittandet tydligt jämfört med det senaste OS i Rio, säger Dan Panas, kommunikationschef på Discovery.

Vad säger du till de som är kritiska mot att ni inte jämför vinterspelen i Pyeongchang med vinterspelen i Sotji?

– Man får absolut göra den jämförelsen eller jämföra med vilka OS man vill, det har jag inget emot. Men det här OS var det mest digitala någonsin och utspelade sig i Sydkorea med åtta timmars tidsskillnad, och nära ett halvt decennium efter Sotji.

Enligt ackumulerade siffror från MMS landade tittningen på totalt 6 360 000 tittare, vilket kan jämföras med 6 061 000 för OS i Rio.

Den OS-prestation som sågs av absolut flest tittare under vinterspelen vad damernas skidstafett på fyra gånger fem kilometer. Stafetten hade en tittartidsandel på 80,2 procent i 3-99 år och en kommersiell andel (alltså SVT borträknat) på 88 procent i 3-99 år.

Tittarsnittet landade på 1 800 000 tittare och som mest lockade stafetten 2 030 000 tittare.

När MTG ägde rättigheterna för OS och sände vinter-OS från Sotji var det herrarnas skidstafett som lockade flest tittare. Då landade toppen på 2 352 000 tittare i TV3, enligt siffror från MMS som Dagens Media publicerat i en tidigare artikel.

Toppsiffran för OS i Rio 2016 landade då på 1 828 000 tittare, då svenska folket samlades för att se damernas fotbollsfinal mot Tyskland.

Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.