Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg minikockarnas comeback i TV4

Publicerad: 9 April 2015, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

I går var det säsongspremiär för TV4:s matlagningsprogram "Sveriges yngsta mästerkock".


Ämnen i artikeln:

TV4

Förra våren sändes programformatet "Sveriges yngsta mästerkock", som produceras av Meter, för första gången. I går klockan 20.00 var det dags för en ny säsong med minikockar.

Totalt sågs programmet av 815 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Det är något färre än de 865 000 som såg förra vårens premiäravsnitt. Tittartidsandelen var dock något högre i år: 26,3 procent, jämfört med 26,1 procent i fjol. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år landade på 7,4 procent.

– En stark start. Vi är glada att så många människor väljer att bli lika imponerade av de fantastiska barnen som vi är. Att följa twitterflödet under hashtaggen #sverigesyngstamästerkock igår kväll var en fröjd. Tittarna verkade verkligen tagit barnen till sina hjärtan och tappat hakan över deras talanger i köket, säger Hans Abrahamsson, exekutiv producent för programmet.

Klockan 21.00 i samma kanal sändes det andra avsnittet av den andra säsongen av den amerikansk-svenska humorserien "Welcome to Sweden". Programmet sågs av 660 000 tittare och hade en rating på 6,3 procent. Tittartidsandelen var 19,4 procent. Säsongspremiären förra veckan sågs av 730 000 tittare och hade en rating på 7,7 procent.

Jämfört med förra årets säsong är det ett rejält tapp. Premiären av Greg Poehlers "Welcome to Sweden" sågs av hela 1 695 000 personer.

I går sändes också det andra avsnittet av Sjuans "Robinson – Love edition". Det sågs av 290 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS, med en tittartidsandel på 7,5 procent och en rating på 2,4 procent i TV4-Gruppens huvudmålgrupp 15-64 år. I Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25-59 år var andelen 6,8 procent och ratingen 2,6 procent.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.