Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så många såg Melodifestivalen

Publicerad: 5 Februari 2018, 09:11
Uppdaterad: 5 Februari 2018, 09:21

Benjamin Ingrosso sjöng och dansade sig till en finalplats i "Melodifestivalen". Foto: Skärmdump från SVT

Miljontals människor bänkade sig framför "Melodifestivalen" för att rösta fram Benjamin Ingrosso och John Lundvik till finalen.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

I lördags var dags för den första deltävlingen i SVT:s "Melodifestivalen". Programmet leddes av David Lindgren och under kvällen tävlade bland andra Kikki Danielsson, "Kamferdrops" och Edward Blom.

Till final gick Benjamin Ingrosso med låten "Dance you off" samt John Lundvik med låten "My turn".

"Melodifestivalen" är ett av de program som lockar absolut mest tittare varje år i Sverige. Lördagens program sågs av 3 293 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Förra året lockade premiären en publik på 3 234 000 tittare.

Andelen för samtliga tittare landade på 77,2 procent och 81,4 procent i åldern 20-59. Förra året låg andelen på 70,1 procent och 70,7 procent i åldern 20-59.

– Med röstningsrekord för en deltävling och dessa fantastiska tittarsiffror för vår premiär i Karlstad kan jag glatt konstatera att Melodifestivalen fortsätter att vara en tv-högtid som samlar människor till gemenskap runt musik och underhållning av yppersta klass, säger Anette Helenius, projektledare för "Melodifestivalen", i ett pressmeddelande.

"Melodifestivalen" är även ett attraktivt event för annonsörer som drar nytta av det engagemang som tävlingen skapar. Huvudsponsorer i år är varumärkena Coca-Cola, Coop, Elon, Marabou och Toyota.

– Det är en unik möjlighet för oss att kunna kommunicera med konsumenten och prata om hela vår portfölj. Det är också ett extremt viktigt event för handeln, sade Aleksander Fonn Naess, marknadsdirektör för Coca-Cola European Partners Sverige, i november om varför de sponsrar programmet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev