Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många såg John Lundvik vinna ”Melodifestivalen”

John Lundvik vann årets ”Melodifestivalen” med låten ”Too late for love”

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Här är tittarsiffrorna för årets sista Melodifestivalsavsnitt. ”Melodifestivalen fortsätter att vara hela Sveriges fest och årets största underhållningsprogram”, säger Peter Nyren på SVT.


Publicerad 2019-03-11 09:47

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:

I lördags var det final för årets omgång av ”Melodifestivalen där John Lundvik stod som segrare. Låte ”Too late for love” fick tolv poäng från samtliga länder i den internationella juryn och fick också flest röster av svenska folket. 

Finalen sågs av 3 604 000 tittare, enligt preliminära siffror från MMS. Det är liten ökning jämfört med förra året då programmet lockade 3 551 000 tittare.

Andelsmässigt lockade finalen 79,3 (79,3) procent i åldrarna 3-99 år medan andel för 20-59 låg på 85,6 (83,3) procent. 

– Vi är mycket glada för det breda engagemang och den uppslutning från stora publikgrupper som Melodifestivalen fortsätter att generera. Förutom stort tittande i broadcast så har årets programserie nära dubblat sina siffor i SVT Play. Melodifestivalen 2019 har haft en serie av röstningsrekord toppat av det smått otroliga under finalen, med över 15 miljoner röster i finalen och över 4 miljoner kronor till Radiohjälpen, säger programbeställare Peter Nyren på SVT, i en kommentar:

– Årets final erbjöd ett av de starkaste startfältet någonsin med låtar som redan blivit hits för många. Vi har sett nya stjärnor födas och korat en populär och värdig vinnare i John Lundviks ”Too late for love ”. Melodifestivalen fortsätter att vara hela Sveriges fest och årets största underhållningsprogram.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.