Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Så många såg Idol-finalen

Publicerad: 7 december 2020, 10:05

Nadia Holm kammade hem Idol 2020.

Foto: Magnus Ragnvid

I fredags avgjordes vem som blir 2020 års Idol. Här är tittarsiffrorna för säsongsavslutningen på TV4.


Ämnen i artikeln:

IdolTV4

Efter en säsong som på grund av det nya coronaviruset inte liknat någon annan var det i fredags dags för säsongsavslutning av Idol i TV4.

Till skillnad från tidigare år avgjordes finalen inte i Globen utan i studion i Spånga – utan publik. I vanlig ordning drog sändningen i gång klockan 20.00. Totalt såg 968 000 tittare Nadja Holm och Paulina Pancenkov tävla om 2020 års förstaplats, enligt siffror från MMS. Aldrig tidigare har slaget stått mellan två kvinnor.

Rating i huvudmålgruppen 15–64 år landade på 10,2 procent och tittartidsandelen på 30,6 procent.

Tittandet för den efterföljande resultatshowen, som drog i gång 22.26 efter Nyheterna, såg däremot bättre ut. Då bänkade sig 1 084 000 personer för att se Nadja Holm utses till vinnare. För första gången sedan 2014 var det en kvinna som prisades. Rating i huvudmålgruppen 15–64 år landade för resultatshowen på 10,2 procent och tittartidsandelen på 50,5 procent.

– Vi gläder oss över siffrorna för årets Idolfinal som är något högre än förra året, men framför allt är vi enormt stolta över den otroligt fina säsong som vi åstadkommit, trots utmaningar i och med pademin, säger Malin Knave, exekutiv producent för Idol.

Årets säsong av Idol har präglats av coronautbrottet på flera sätt. Redan före start stod det klart att produktionen skulle tvingas skruva på upplägget, bland annat genom att göra digitala auditions och införa extra restriktioner. Trots det smittades flera av deltagarna av corona i början av hösten, varför deltagarna under den första fredagsfinalen fick uppträda från sina hotellrum.

– Alla som jobbar i produktionen har gjort ett enastående arbete och vi har längst vägen lyckats skapa nya kreativa sätt att genomföra stora livesändningar på. I publiklösa tider har vi bjudit in tittarna att medverka som digital publik i form av Sverigeväggen, vi har genomfört musikframträdanden från idolernas hotellrum och snabbt kunnat ställa om och vara nyskapande. Trots att det ibland känts väldigt svårt att genomföra har vi fått ett fantastiskt resultat, säger Malin Knave.

Förra året hamnade idolfinalens rating på 9,3 procent procent, medan andelen blev 32,7 procent. Då såg något färre, 937 000 tittare, säsongsfinalen.

LÄS OCKSÅ: Corona får Idol att skruva på upplägget

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IdolTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.