Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många såg Idol-finalen

UPPDATERAD. Här är siffrorna för helgens säsongsavslutningar av "Idol", "Så mycket bättre" och Nobelbanketten.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 11 December 2017, 10:57
Uppdaterad: 11 December 2017, 13:57

Ämnen i artikeln:

IdolSå mycket bättre

Chris Kläfford vann "Idol" 2017. Foto: TV4/Press

I fredags avgjordes den stora finalen i TV4:s "Idol" där Chris Kläfford stod som segrare.

Finalen avgjordes traditionsenligt i Globen i Stockholm och startades klockan 20.00.

Som Dagens Media tidigare rapporterat om så har man under säsongens gång lyckats öka tittandet för "Idol", jämfört med föregående år. Finalens program sågs av 1 150 000 tittare linjärt, enligt siffror från MMS. Rating i huvudmålgruppen 15-64 år landade på 12,3 procent och tittartidsandelen på 55,3 procent.

Det är en ökning från förra årets final som sågs av 1 035 000 personer men tittningen lyckas ändå inte nå upp i 2015 års siffra på 1,4 miljoner.

Årets resultatshow fick däremot högre tittning och landade på 1 440 000.

– Vi är självklart otroligt stolta över fredagens final. Det var en utmärkt avslutning på en fantastisk säsong där vi visat att "Idol" nu är tillbaka med besked. Under säsongen har vi haft åtta program över miljonen och nu börjar vi planera för "Idol" 2018, säger Jonathan Nordin, exekutiv producent för "Idol", i ett pressmeddelande.

Enligt siffror från Comscore ökade "Idol" sina siffror digitalt på både TV4 Play och C More. Den strömmade tiden denna säsong ökade med 40 procent till 3 600 000 strömmade timmar.

Intresset för programmet har även ökat när det kommer till sociala medier. Enligt TV4 nådde "Idol" drygt 51 miljoner views och en tittartid på drygt 103 miljoner minuter på Youtube, jämfört med fjolårets 33 miljoner views och 65 miljoner minuter.

– När vi summerar Idol-året 2017 kan vi konstatera att digitala räckvidden aldrig varit större. Vi slår tidigare digitala siffror både på TV4 Play och C More samtidigt som vi fortsätter engagera på externa plattformar, säger David Lillemägi, digital producent på TV4, i ett pressmeddelande.

Så gick "Så mycket bättre"

I lördags var det även säsongsavslutning för "Så mycket bättre", även om det nästa helg sänds en "återträff" där deltagarna träffar varandra igen efter sommaren.

Enligt preliminära siffror från MMS sågs programmet av 1 770 000 tittare, hade en rating i huvudmålgruppen 15-64 år på 16 procent och en tittartidsandel på 56,2 procent i huvudmålgruppen.

Under söndagen hölls även Nobelbanketten som sändes på SVT1 och SVT2 och lockade miljonpublik.

Banketten som sändes i SVT2 mellan 19.00 och 20.00 lockade 1 141 000 tittare, enligt siffror från MMS.

Mellan 20.00 och 23.30 sändes banketten i SVT1 och hade en tittarsiffra på 1 162 000.

Ämnen i artikeln:

IdolSå mycket bättre

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.