Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg Idol-finalen

Publicerad: 7 December 2015, 06:58
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:32

1 690 000 såg Martin Almgren ta hem vinsten i Idolfinalen i fredags.


Ämnen i artikeln:

TV4

Klockan 20.00 i fredags sändes finalavsnittet av "Idol" i TV4.

Finalen, där Martin Almgren gick ut som segrande sågs av 1 405 000 tittare med en rating på 15,1 procent och en andel på 37,7 i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år.

Resultatshowen sågs av 1 690 000 tittare, med en rating på 19,0 procent och en andel på 57,1 procent i TV4:s huvudmålgrupp.

Detta kan jämföras med förra årets final som sågs av 1 210 000 tittare med en rating på 13,8 procent och en andel på 33,7 procent.

Förra årets resultatshow sågs av 1 665 000 tittare.

Eftersändingen "Idol Extra" sågs av 825 000 tittare med en rating på 9,9 och en andel på 38,6 procent.

– Vi är helt lyriska över siffrorna. Det känns otroligt kul. Det är ett styrkebesked för en helt fantastisk säsong och finalens siffror visar hur starkt formatet är och vilka fantastiska talanger som tagits fram, säger Clara Ytterborn, exekutiv producent till Dagens Media.

Blir det en till säsong?

– Gud ja! Absolut. Vi tror så starkt på det här formatet. Vi är just nu mitt uppe i processen att ta fram en ny jury och vi tror att det kommer bli hur bra som helst. Vi är så nöjda med vår gamla jury och det var så fint att få avsluta med så höga tittarsiffror.

Samma kväll sändes klockan 21.30 säsongsavslutningen av "Boy Machine" som sågs av 1 095 000 tittare med en rating på 13,4 procent och en andel på 36,3 procent.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.