Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg Hollywoodfruarna

Publicerad: 15 September 2009, 06:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

På måndagskvällen var det dags för två TV3-premiärer.


Enligt preliminära siffror drog ”Svenska Hollywoodfruar” 600.000 tittare klockan 21.00. I målgruppen 15-49, numera MTG TV:s kärnmålgrupp, uppgick ratingen till 8,6. Bästa målgrupp var kvinnor 20-39, där ratingen blev 13,8.

Programmet gick upp mot TV4:s utskällda format ”Kändisdjungeln”, som på måndagen lockade 527.000 tittare. ”CSI NY” i Kanal 5 drog samtidigt 504.000 tittare.

– Det är så klart med viss form av tillfredsställelse som jag ser att vi slår Kändisdjungeln i både vår kärnmålgrupp och sett till tusental, säger Anders Knave, programdirektör för MTG TV, till Dagensmedia.se.

– Hollywoodfruar är ett tydligt exempel på hur vi vill positionera oss med vår nya profil och design, fortsätter han.

I dag, tisdag, är det dags för nästa premiär, Superstars. Ett program som MTG TV valt att lägga mot TV4:s publikdragare ”Idol”.

– Vi har valt att lägga den där eftersom vi vill bli starkare än tidigare i 20-sloten. Jag hoppas vi kan nagga Idol i kanten, men vi ska också komma ihåg att denna upplaga av Idol är den kanske starkaste någonsin, säger Anders Knave.

I 20-sloten på måndagen var det premiär för TV3:s ”Sveriges fulaste hem”, där inredarna Simon och Tomas åker landet runt för att ta sig an illa inredda hushåll.

Programmet drog 462.000 tittare i tre plus och en 5,4-rating i MTG:s kärnmålgrupp 15-49, enligt samma preliminära siffror.

”Sveriges fulaste hem mötte konkurrens från ”Tina’s Cookalong” i TV4 och ”Färjan 3” i Kanal 5.

”Färjan 3:s” tittarsiffra blev 425.000, och ratingen i Kanal 5:s huvudmålgrupp blev 6,4.

Tinas Cookalong drog 695.000 i tre plus - ett tapp på 170.000 tittare jämfört med förra veckan.

– Måndagarna är stenhårda nu. Därför känns det bra att vinna vår kärnmålgrupp med ett program som är inne på sin tredje säsong, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.