Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många såg Filip & Fredriks premiär

Publicerad: 8 November 2010, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

UPPDATERAD. Premiären för "Vem kan slå Filip & Fredrik" drog färre tittare än i fjol. TV4:s revansch på SVT på lördagar fortsätter.


Igår var det premiär för den tredje säsongen av ”Vem kan slå Filip & Fredrik” klockan 20 till 22. Programmet drog betydligt färre tittare än ifjol, men allt fler anslöt sig under kvällens gång.

Sändningen hade ett tittargenomsnitt på 420 000 och en rejting på 5,8 i målgruppen 15-44 år, enligt preliminära siffror. Fjolårets premiär drog 525 000 tittare.

– Vi är jättenöjda med andra timmen, men vi hade önskat mer första timmen. Prestandan finns, men det var en tuff kväll med stora nyheter och sport, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

Filip och Fredrik fick stryk av tablåkonkurrenterna "Ensam mamma söker” och TV4:s "Parlamentet", som drog 720 000 tittare. "Ensam mamma söker" hade 490 000 tittare och en rejting på 6,4 i målgruppen 15-49 år. Allt enligt preliminära siffror från MMS.

– Det är en jättestarkt träff i målgruppen så vi är nöjda, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

På lördagkvällen fortsatte TV4:s "Så mycket bättre" att leverera. Programmet slog storkonkurrenten "Dansbandskampen" i SVT. TV4 hade 1175 000 tittare, vilket var färre än förra helgen, men andelen på 36 procent i 12-59 år var högst hittills. "Dansbandskampen" drog 840 000 tittare med 16 procents andel i samma målgrupp.

– Det är den bästa lördagen vi har haft på väldigt länge så vi är jättenöjda, säger Fredrik Arefalk, programchef för TV4.

Största programmet under hela helgen var SVT:s "Doobidoo", som sågs av nära 1,9 miljoner tittare på fredagkvällen, jämfört med "Idol":s dryga miljonen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.