Så många såg Eurovision-finalen

Benjamin Ingrosso tog sig vidare från den första semifinalen under årets Eurovison Song Contest i Portugal. Foto: SVT.

Färre tittade på finalen i Eurovision song contest än förra året. Men tittarsiffran landade ändå på långt över två miljoner.

Preliminära siffror från MMS visar att 2 618 000 valde att titta på finalen i Eurovision song contest i broadcast när den sändes i SVT 1 under lördagskvällen.

Det motsvarar en tittartidsandel på 82,1 procent i åldersgruppen 3-99.

Tävlingens vinnare blev Israels Netta Barzilai med låten "Toy", medan Sveriges Benjamin Ingrosso hamnade på en sjunde plats.

Något färre valde att titta på finalen i år i jämförelse med 2017, då tittarsiffran för broadcast landade på 2 849 000.

Förra året var dock tittartidsandelen lägre, på 79,3 procent i åldersgruppen 3-99.

Intresset för Eurovision verkar dock ha sjunkit, då tittarsiffran för två år sedan var hela en miljon högre och låg på 3 684 000.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-05-14 09.17Uppdaterad 2018-05-14 11.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: