Så många såg Benjamin Ingrosso vinna Melodifestivalen

2018-03-12 10:04  
Benjamin Ingrosso och låten "Dance you off" tog hem segern i finalen av Melodifestivalen. Foto: Skärmdump från SVT Play.

Årets final i Melodifestivalen följdes av färre tittare i jämförelse med förra året. Ändå valde närmare 80 procent av alla aktiva tv-tittare att bänka sig framför direktsändningen i lördags.

I lördags 10 mars var det dags för final i Melodifestivalen 2018. Tävlingen slutade med att Benjamin Ingrosso och låten "Dance you off" tog hem vinsten och därmed får åka till Portugal för Eurovision i maj.

Årets upplaga av Melodifestivalen har tampats med tittartapp i jämförelse med tidigare år. "Andra chansen" som sändes förra lördagen fick den lägsta tittarsiffran någonsin.

Framför finalen i lördags bänkade sig 3 548 000 tittare enligt preliminära siffrar från MMS. Det motsvarar ett tapp på 252 000 tittare sedan finalen förra året, som följdes av 3 802 000.

79,2 procent av samtliga aktiva tv-tittare valde att i år följa direktsändingen i SVT, och  83,2 procent av tv-tittarna i målgruppen 20-59 år.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt