Så många såg Benjamin Ingrosso vinna Melodifestivalen

Benjamin Ingrosso och låten "Dance you off" tog hem segern i finalen av Melodifestivalen. Foto: Skärmdump från SVT Play.

Årets final i Melodifestivalen följdes av färre tittare i jämförelse med förra året. Ändå valde närmare 80 procent av alla aktiva tv-tittare att bänka sig framför direktsändningen i lördags.

I lördags 10 mars var det dags för final i Melodifestivalen 2018. Tävlingen slutade med att Benjamin Ingrosso och låten "Dance you off" tog hem vinsten och därmed får åka till Portugal för Eurovision i maj.

Årets upplaga av Melodifestivalen har tampats med tittartapp i jämförelse med tidigare år. "Andra chansen" som sändes förra lördagen fick den lägsta tittarsiffran någonsin.

Framför finalen i lördags bänkade sig 3 548 000 tittare enligt preliminära siffrar från MMS. Det motsvarar ett tapp på 252 000 tittare sedan finalen förra året, som följdes av 3 802 000.

79,2 procent av samtliga aktiva tv-tittare valde att i år följa direktsändingen i SVT, och  83,2 procent av tv-tittarna i målgruppen 20-59 år.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-03-12 09.04Uppdaterad 2018-03-12 09.08

Dela artikeln: