Rörligt
Så många såg avslöjandet av Ica-Stigs efterträdare
Publicerad: 1 februari 2021, 14:44
I går kväll presenterades Björn Kjellman och Suzanne Reuter som nya ICA-Stig och ICA-Stina.
Foto: Ica
Efter att Ica i veckor byggt upp spänningen kring vem som ska ta över efter Loa Falkman presenterades sent i går nya Ica-Stig. Totalt såg 655 000 tittare reklamfilmen i vilken hans ersättare avslöjades.
Efter månader av spekulationer – och en massiv kampanj – presenterades i går kväll vem som blir Loa Falkmans efterträdare som Ica-Stig. Och precis som förhandstippats så tar Björn Kjellman över uppdraget. Men han får sällskap av en ny karaktär som spelas av Suzanne Reuter: Ica-Stina, som ska föreställa Stigs syster.
Det är andra gången Ica-Stig byts ut. Förra gången var för sex år sedan, då Hans Mosesson lämnade.
Dagens Media har bett MMS om siffror över hur många som såg reklamfilmen där nya Ica-Stig presenterades. Enligt siffrorna, som är rating overnights, sågs den 60-sekunder långa reklamfilmen som rullade i TV4 klockan 21:15 av 655 000 tittare.
ICA:s mångåriga reklamfilmer om en ICA-handlare och hans butik produceras i samarbete med reklambyrån King. Konceptet, som har gått i rutan sedan slutet av 2001 utnämndes 2007 till den längsta reklamserien av Guinness Rekordbok.
Men trots att den gått i så många är sade marknadsdirektören Josefin Lundmark i en nyligen publicerad intervju med Dagens Media att hon tror att reklamkonceptet kan hålla länge till.
– Den har hållit i 20 år och målet är att den ska hålla på länge till, kanske 20 år till. Vi tror fortfarande mycket på det här formatet. Det bygger på allmänmänskliga komponenter med humor och igenkänning. Vi har valt att fokusera på de mänskliga aspekterna.
LÄS OCKSÅ: Icas marknadsdirektör: ”Vi hoppas hålla liv i såpan och Ica-stig i 20 år till”
Rating overnights
Rating overnights betyder att timeshift-tittandet det närmaste dygnet efter livesändningen också ingår i totalsiffran.