Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så många miljoner såg Mellopremiären

"Den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat", säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius om premiären.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 06 Februari 2017, 08:54
Uppdaterad: 06 Februari 2017, 09:54

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT

Boris Renée gick till Andra chansen i Melodifestivalens första program. Bild: Skärmdump från SVT

Årets siffror för premiärprogrammet av Melodifestivalen landade på 3,2 miljoner i tittargruppen 3-99 för broadcast.

Drygt 70 procent av samtliga tv-tittare valde Melodifestivalen under kvällen.

Förra året låg andelen på det lite högre 74,1 procent.

– Melodifestivalen och dess låtar och artister engagerar fler än nånsin. Över 3 miljoner har sett premiären vilket visar på att intresset håller i sig, även om det innebär en liten minskning på broadcast-tittandet sen förra årets premiär. Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling. Över en miljon fler än i någon deltävling. Det tyder på ett enormt starkt startfält och att den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, till Dagens Media.

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.