Så många miljoner såg Mellopremiären

Boris Renée gick till Andra chansen i Melodifestivalens första program. Bild: Skärmdump från SVT

"Den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat", säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius om premiären.

Årets siffror för premiärprogrammet av Melodifestivalen landade på 3,2 miljoner i tittargruppen 3-99 för broadcast.

Drygt 70 procent av samtliga tv-tittare valde Melodifestivalen under kvällen.

Förra året låg andelen på det lite högre 74,1 procent.

– Melodifestivalen och dess låtar och artister engagerar fler än nånsin. Över 3 miljoner har sett premiären vilket visar på att intresset håller i sig, även om det innebär en liten minskning på broadcast-tittandet sen förra årets premiär. Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling. Över en miljon fler än i någon deltävling. Det tyder på ett enormt starkt startfält och att den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, till Dagens Media.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-02-06 08.54Uppdaterad 2017-02-06 09.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: