Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många har Tivo

Publicerad: 10 Februari 2015, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13

Com Hems intäkter lyfts av ökad efterfrågan på digital-tv.


Ämnen i artikeln:

Com hem

Operatören Com Hem, som erbjuder bredband, tv och telefoni, redovisar ökad omsättning med dryga tio procent under fjärde kvartalet 2014. Sett till helåret ökade omsättningen med sju procent, och landade på 4,8 miljarder.

Främst står ökade intäkter från bredband och digital-tv-tjänster bakom intäktsökningen.

Intäkterna från digital-tv-tjänster ökade till 439 (423) miljoner kronor under det fjärde kvartalet ”på grund av en ökad försäljning av Tivo-paket samt migrering av befintliga digital-tv-abonnemang till Tivopaket”, enligt rapporten.

Antalet totala digital-tv-abonnemang ökade under kvartalet med 10 000, till 618 000.

”Ökningen kan främst hänföras till ökad försäljning av digital-tv-tjänster där Tivo-tjänsten har stärkt bolagets erbjudande”, skriver Com Hem i rapporten.

Com Hems Tivo-tjänst lanserades stort under slutet av 2013 och har enligt rapporten 164 000 kunder. Därmed fortsätter tillväxten stadigt för Com Hems Tivo-erbjudande.

Fredrik Hallstan, presschef för Com Hem, säger till Dagens Media att bolaget har "lönsamhetsmål" för Tivo-satsningen, snarare än mål för hur många kunder som ska nås. Dessa mål hålls dock interna.

– Det som är anmärkningsvärt under detta kvartalet är att vi inte har marknadsfört Tivo, ändå ökar vi vilket är väldigt bra. Vi tror att folk börjar gilla Tivo och tipsar sina vänner, säger Fredrik Hallstan till Dagens Media.

Konkurrerande tjänster som Netflix och Viaplay redovisar inte sina abonnentsiffror publikt i Sverige. Enligt en färsk undersökning från MMS har 2,4 miljoner svenskar tillgång till någon typ av betald streamingtjänst i hemmet. Störst, enligt MMS, är Netflix följt av Viaplay. De två aktörerna ligger långt före konkurrenterna TV4 Play Premium, HBO Nordic och C More Play. Com Hems Tivo ingår inte i MMS statitisk.

Com Hems rörelseresultatet ökade kraftigt under det sista kvartalet 2014, men sjönk med 12,9 procent sett till helåret.

LÄS ÄVEN:

Så har Com Hems Tivo-försäljning gått

Antal Tivo-kunder, enligt bolagets kvartalsrapporter.

Q3 2013: 6 000

Q4 2013: 38 000

Q1 2014: 74 000

Q2 2014: 103 000

Q3 2014: 132 000

Q4 2014: 164 000

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Com hem

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.