Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många har Disney Plus i Sverige

Publicerad: 5 Oktober 2020, 12:04

Foto: Mandalorian / Disney Plus

Färska siffror från Mediavision visar hur många hushåll som Disney Plus uppskattningsvis når i Norden.


Ämnen i artikeln:

Disney PlusstreamingMediavision

Den 15 september lanserades Disney Plus i Sverige och på den nordiska marknaden. Sedan lanseringen uppskattar Mediavision att streamingjätten nu når över 10 procent av de nordiska hushållen.  

I Sverige innebär det att ungefär 450 000 hushåll har tecknat sig för en prenumeration.

LÄS MER: Disney Plus slår sig in i Sverige med lågpris
Allt du behöver veta om Disney Plus lansering 

Som jämförelse tog det över ett år för konkurrenten Netflix att nå liknande nivå. Enligt Mediavisions analys tyder Disney Plus snabba tillväxt på att marknaden mognat sedan Netflix introduktion hösten 2012.

– I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst idag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney+ säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande. 

Intressant är även att Mediavisions analys av tredje kvartalet visar att Disney Plus tillväxt inte skett på bekostnad av andra streamingtjänster. 

– Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Marie Nilsson.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.