Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så många gånger har julkalendern anmälts

Publicerad: 22 December 2015, 07:53
Uppdaterad: 22 December 2015, 08:49

Är för feministisk, politisk och våldsam tycker anmälarna.


Ämnen i artikeln:

SVT

Årets julkalender "Tusen år till julafton" har anmälts 19 gånger och det är alltifrån alkoholreklam till valet av Kakan Hermansson som tittarna vänt sig emot, skriver Nöjesbladet.

En anmälan handlar om det avsnitt från 70-talet där tittarna får se en högläsning av en bok om sex där det förklaras att "flickor har slidor och pojkar har snoppar" och att "snoppen åker in i slidan och det kallar vi vuxna för vuxenskönt".

Just det klippet väckte även starka rektioner innan julkalendern hade börjat sändas, vilket Dagens Media tidigare rapporterat om.

Julkalendern kritiseras även för att vara politisk, feministisk och våldsam.

I ett avsnitt visades hur häxor halshuggs och bränns på bål, vilket fick flera tittare att reagera.

”Detta är sådant som ger våra barn mardrömmar och sätter griller i huvudet på barnen. Min son skulle hugga huvudet av sin lillasyster eftersom hon var en häxa enligt honom. Tänk om någon labil tonårig ser detta och får för sig att ta med ett svärd till skolan för att utrota häxor”, skriver en anmälare enligt tidningen.

Johanna Gårdare, programchef och ansvarig utgivare på Barnkanalen, säger till Nöjesbladet att häxprocesserna är ett viktig historiskt skede som det inte gick att blunda för.

SVT har även kritiserats för valet av Kakan Hermansson som en av skådespelarna och den kritiken har främst gällt en tweet från förra året där hon skrev: ”alla poliser är svin” och även för en tidigare tweet om polismorden i Malexander, enligt tidningen.

Och som Dagens Media skrivit om tidigare har julkalendern tidigare anmälts för alkoholreklam.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.