Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så laddar MTG inför hösten

MTG ökar investeringarna ytterligare inför höstens tablå. ” Vi fortsätter att vara offensiva även i år”, säger Karolina Stallwood, innehållsdirektör på MTG Sverige.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Juni 2017, 09:37
Uppdaterad: 22 Juni 2017, 09:41

Ämnen i artikeln:

MTGViaplay

Bild 1/2  Karolina Stallwood, innehållsdirektör på MTG Sverige.

När MTG presenterade sin hösttablå förra året hade de laddat upp med den dyraste tablå någonsin. Nu öser de in ännu mer pengar och satsar ännu större på höstens tablå.

– Vi fortsätter att vara offensiva även i år där vi faktiskt ökar investeringen ännu mer, en viktig signal till marknaden att vi vill bygga våra kanaler och att vi framförallt satsar enormt mycket på Viafree där vi redan ligger i framkant och har sett en ökning på 67 procent jämfört med samma period året innan, säger Karolina Stallwood, ny innehållsdirektör för MTG, till Dagens Media.

Bland årets satsningar finns realityserien ”Det stora hoppet” och serien ”Hassel” som är ett dramasamarbete med Viaplay.

– Våra nya satsningar är fint balanserade av starka återkommande format som ”Svenska Hollywoodfruar” och ”Lyxfällan” där vi även förlänger säsongen. Sen är det ju jättekul att vi tar tillbaka ”Ensam mamma söker”, ett av TV3s mest ikoniska och älskade format.

Även ”Paradise hotel” kommer tillbaka med Rebecca Stella i rollen som programledare. Även Thomas Hayes, mest känd som "Skam-William", kommer synas i rutan till hösten. Han har en roll i den norska serien "Elven" som består av åtta avsnitt.

Efter storsatsningen förra hösten störtdök det linjära tittandet strax efter OS, samtidigt sade Mats Nyman, affärsområdeschef för fri-tv på MTG Sverige, i en intervju med Dagens Media i februari att det totala tittandet över samtliga plattformar ökar.

Precis som för alla andra mediehus ligger MTG:s fokus på att utveckla innehåll för alla plattformar. Linjärt kommer man fortsätta att satsa på 15-49 år som huvudmålgrupp, medan man riktar sig till en yngre målgrupp på Viafree.

– För mig är det viktigt att skapa riktigt bra kvalitetsinnehåll som kan konsumeras på alla plattformar. Där är ju ”Svenska Hollywoodfruar”, ”Unga Mammor” och ”Paradise Hotel” bra exempel på format som tittarna hittar till på dator, mobil och tv. På Viafree kan vi vara mer flexibla med struktur och upplägg, jobba mer med influencers och jag ser mycket fram emot att välkomna "Tova och Bente" till Viafree till hösten, säger hon och fortsätter:

– Vår stora utmaning är att skapa de bästa historierna och karaktärerna som berör och är underhållande, lyckas vi med det spelar det ingen roll hur vi distribuerar dem.

Ämnen i artikeln:

MTGViaplay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.