Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så har "Idol" ökat tittandet

Publicerad: 8 December 2017, 06:00
Uppdaterad: 8 December 2017, 08:18

Idols två exekutiva producenter, Malin Knave och Jonathan Nordin, i Globen och förbereder inför kvällens stora final.

Tittartapp ledde till att TV4 förnyade flaggskeppet "Idol". Nu har man vänt den negativa tittartrenden och laddar inför kvällens stora final.


Ämnen i artikeln:

IdolTV4

TV4:s populära underhållningsprogram "Idol" har funnits i hela 13 säsonger. Förra året levde tittarsiffrorna inte riktigt upp till förväntan och programmet tappade tittare.

Sedan dess har man gjort ett rejält omtag av programmet och vänt den negativa trenden.

– Det är så kul att vi är tillbaka, säger en av Idols exekutiva producenter Jonathan Nordin och framhäver att det ligger ett gigantiskt teamwork bakom förändringen.

I år drog man ihop en helt ny sammansättning av Idol-juryn, knöt till sig den rutinerade programledaren Gina Dirawi som parhäst till Pär Lernstörm och förändrade vissa delar i auditionprogrammen.

– "Idol" har funnits i 13 säsonger och är ett populärt och omtyckt program, men riskerar att bli förutsägbart i vissa avseenden. Vi har jobbat med talangerna både framför och bakom kameran för att återuppfinna den magi som finns i Idol-berättelsen.

Förutom det har man även jobbat ännu hårdare med att skapa engagemang för programmet i sociala medier.

– Det är ett långsiktigt och idogt arbete med att "Idol" ska finnas där användaren finns. Vi har framgångsrikt lyckats engagera och vara tillgängliga på alla ställen där man kan tänka sig att användaren vill ta del av "Idol". Vi befinner oss på sociala kanaler som Instagram, Snapchat, Facebook och Musically och värdesätter den kommunikationen lika högt som vi värdesätter den i tv-programmen.

Hur känns det att ha fått upp tittandet igen?

– Ja, vart ska man börja. Vi har en supersäsong bakom oss och har gjort så många uppskattade program tillsammans med alla i teamet som har gett gott resultat. Siffrorna för säsongens auditionavsnitt var de starkaste sedan 2013, både linjärt och digitalt. Fredagsfinalerna går jättebra, jag och min TV4-kollega Malin Knave är såklart superstolta och glada.

Den absolut lägsta tittarsiffran för semifinalerna 2016 landade på 682 000 tittare, medan den lägsta för 2017 landade på 815 000.

Den lägsta ratingen 2016 landade på 7,0 procent, att jämföra med 2017 års lägsta ratingsiffra på 9,0 procent. Som högst landade ratingen 2016 på 10,6 procent, medan den i år ligger på 12,4 procent.

Den lägsta tittartidsandelen 2016 landade på 20,4 procent, vilket går att jämföra med den lägsta siffran i år som landade på 26,9 procent. Den första semifinalen 2016 hade den högsta tittartidsandelen på 32,2 procent. Hittills i år ligger den högsta tittartidsandelen på 41,8 procent.

Den stora fredagsfinalen 2016 lockade 1 045 000 tittare, visserligen en miljonpublik men betydligt lägre än året innan då 1,4 miljoner tittare bänkade sig framför tv-apparaterna.

Finalsiffran för 2016 var säsongens högsta, den siffran har man redan slagit tre gånger i år. Hittills ligger den högsta tittarsiffran på 1 087 000, vad kvällens tittning landar på återstår att se.

Vad hoppas du på för tittarsiffror ikväll?

– Det vågar jag inte gissa på, men det kommer bli en giganternas kamp. Efter förra veckans semifinal skiljer det bara en promille mellan finalisterna Hanna Ferm och Chris Kläfford. Oaktat tittarsiffrorna så är jag är övertygad om att det kommer bli en superfinal.

2016 års siffror från MMS:

Datum Tittarsiffra i tusental Tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-64 år (%) Rating i huvudmålgruppen 15-64 år (%)
20160930 853 32,2 10,1
20161007 914 31,0 10,4
20161014 849 29,0 9,2
20161021 804 28,5 9,0
20161028 853 28,5 9,4
20161104 870 31,1 10,1
20161111 821 26,0 8,8
20161118 833 30,1 9,8
20161125 794 27,5 9,1
20161202 682 20,4 7,0
20161209 1045 27,9 10,6

2017 års siffror från MMS:

Datum Tittarsiffra i tusental Tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-64 år (%) Rating i huvudmålgruppen 15-64 år (%)
20170929 996 35,1 10,8
20171006 1087 41,8 12,1
20171013 1054 36,6 11,9
20171020 986 35,8 11,6
20171027 924 32,6 10,5
20171103 945 33,4 10,2
20171110 815 26,9 9,0
20171117 997 35,0 11,5
20171124 1038 37,0 11,2
20171201* 1073 37,1 12,4

 

*Siffrorna är preliminära

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IdolTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev