Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så gick TV4:s premiärhelg

Fyra säsongspremiärer rullades ut på tablån – Parlamentet lockade flest tittare.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Augusti 2016, 09:50
Uppdaterad: 29 Augusti 2016, 11:06

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppenFångarna på fortet

TV4 sparade inte på krutet och kablade ut fyra säsongspremiärer under helgen.

”Fångarna på fortet” gick upp mot SVT:s Doobidoo klockan 20.00 på fredagskvällen och lockade 700 000 tittare. Ratingen var 5,2 procent och tittarandelen 22,9 procent i TV4:s målgrupp 15-64 år. Det var sämre siffror jämfört med föregående säsongspremiär då ratingen var 7,2 procent och tittarandelen 19,2 procent.

Samma tid på lördagskvällen hade ”Tack för dansen” säsongspremiär. 775 000 bänkade sig framför programmet, jämfört med 890 000 föregående säsongpremiär. Ratingen landade på 3,7 procent och tittarandelen på 18,6 procent.

Publikfavoriten ”Parlamentet” som i söndags klockan 20.00 gick upp med sin 29:e säsongspremiär fick en lysande start. 840 000 såg programmet, som bättrade på sin rating jämfört med föregående säsongspremiär med 0,3 procent – från 7,8 procent till 8,1 procent bland en tittarandel som under båda premiärerna hamnade på 28,7 procent.

– Sjukt härlig start! Visar att kombinationen politik och satir alltid är aktuellt. Vi är väldigt nöjda med höstens uppställ och hoppas på en fortsatt stark säsong, säger Sara Johansson, exekutiv producent i ett mejl.

Programmet följdes upp av säsongsstarten av ”Halvvägs till himlen” klockan 20.30. 845 000 såg programmet, som hade en rating på 8,3 procent och en tittarandel på 27,3 procent i målgruppen 15-64 år.

– Vi kan nu summera en första höstvecka som gav många positiva besked. Med en lyckad lansering av Idol i ryggen och nu en stark helg så känns det lovande inför den fortsatta tv-hösten i TV4, säger Fredrik Arefalk, kanalchef TV4-Gruppen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.