Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så gick TV4:s nya revy-tv "Lillelördag"

Publicerad: 21 Januari 2016, 10:16
Uppdaterad: 21 Januari 2016, 14:59

UPPDATERAD. Lotta Engberg och Per Andersson spexar loss på Liseberg i TV4:s nya onsdagsunderhållning ”Lillelördag”. "Det är ganska enkel underhållning, inga krusiduller", säger Crille Andersson, exekutiv producent.


Ämnen i artikeln:

TV 4

I går klockan 21.00 var det premiär för TV4:s nya onsdagsunderhållning ”Lillelördag” som sänds från krogen Rondo på Liseberg. Det första avsnittet av programmet, som varvar sketcher med musik, gästades av Tommy Körberg och Vanna Rosenberg.

Totalt såg 715 000 tittare programmet som kommer att sändas i åtta avsnitt under våren, enligt MMS preliminära siffror. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år var 5,2 procent och tittartidsandelen var 15,9 procent.

– Jag tycker att det är rätt bra. Det är skillnad på 20-sloten och 21-sloten, det här är mer svårbedömt, men för att vara ett program klockan nio tycker jag att det är bra, säger Crille Andersson, exekutiv producent för ”Lillelördag” till Dagens Media.

Vad är tanken med programmet?

– Vi försöker ta en position som vi har sett är ledig med ett program som var vanligt förr i tiden och som vi inte har sett i Sverige på länge – du kan kalla det revy-tv eller vad du vill, med sketcher, sång och dans. Ganska enkel underhållning, inga krusiduller. Vi har använt de här personerna, Lotta och Per, som avsändare som är otroligt duktiga entertainerns och sytt innehållet efter det. Den här typen av program brukar utspela sig i krogmiljöer där middagspubliken är en del av showen.

Förra lördagen var det premiär för en annan ny typ av musikunderhållning i TV4 – programmet ”Tack för dansen” som har beskrivits som en dansbandsversion av ”Här är ditt liv”. Enligt Crille Andersson finns det dock ingen uttalad strategi från TV4 att försöka locka en ny typ av målgrupp med de två programmen.

– Jag tror inte att man kan dra några sådana slutsatser. TV4 är alltid brett och folkligt, dansband är det och det här är det, men det är ingen strategiförflyttning. Vi fortsätter på samma spår som vi alltid har gjort för att attrahera den här breda målgruppen 15-64 år. Vi försöker skjuta så brett vi kan.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV 4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.