Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så gick TV4 före försäljningen

Publicerad: 20 Februari 2020, 15:32

Bonnier Broadcasting ökar vinsten under 2019 jämfört med 2018.

I december sålde Bonnier sin tv-verksamhet i Bonnier Broadcasting till Telia. Trots att resultatet är för elva månader så lyckas Bonnier Broadcasting öka vinsten jämfört med helåret 2018.


Ämnen i artikeln:

BonnierTV4Bonnier BroadcastingCom hemTelia

Bonnier släpper nu sitt resultat för helåret 2019. Nyligen kunde Dagens Media berätta hur det går för verksamheterna inom Bonnier News. I koncernens resultat framgår även hur det går för verksamheter som Bonnier Broadcasting, Adlibris och SF Studios.

För Bonnier Broadcasting, som såldes till Telia i december 2019, redovisas resultatet för elva månader. Därmed framgår inte hur bolaget påverkades av konflikten med Com Hem under december, då 1,6 miljoner hushåll inte kunde se TV4:s kanaler.

Rörelseresultatet, EBITA, landar för de elva månaderna på 1 135 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1 027 miljoner kronor för helåret 2018. Omsättningen minskar samtidigt något, från 8,3 miljarder kronor under helåret 2018 till 8,1 miljarder kronor under januari-november 2019.

Totalt omsatte Bonnier Group 28,7 (26,9) miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 1,5 (1,1) miljarder kronor under 2019.

LÄS ÄVEN:
Klart: Telia får köpa TV4
Så påverkas annonsörer och tittare av Telias köp av TV4
EU granskar Telias köp av TV4 djupare
Analytikern: ”Den stora potentialen i Telia-aktien ligger i att ta bort kostnader”
Det politiska spelet bakom Telias köp av TV4
Telia köper Bonnier Broadcasting 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.