Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Rörligt

Så gick starterna för "Brottsjournalen" och "Mandelmanns gård"

Publicerad: 09 Januari 2019, 13:47

Foto: Foto: Cecilia Möller/TV4 och Linus Hallsenius/TV4

Miljonpublik för "Mandelmanns gård" och rekordsiffror för "Brottsjournalen", enligt färska tittarsiffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

TV4

Under tisdagen med start klockan 20.00 hade TV4:s prisade program "Mandelmanns gård". 

Det första avsnittet lockade en publik strax över en miljon (1 005 000), enligt preliminära siffror från MMS. Ratingen landade på 8,5 procent och tittartidsandelen på 33,5 procent i kanalens huvudmålgrupp 15-64 år. 

Tittarsiffrorna är en svag ökning jämfört med föregående säsongs premiärsiffror. Då landade tittarsiffran på 945 000, ratingen på 8,5 och tittartidsandelen på 31,1 procent.

– Jag är otroligt stolt, glad och tacksam över de fantastiska premiärsiffrorna som till och med överträffar siffrorna från förra säsongens premiäravsnitt. Att få jobba med Mandelmanns Gård är verkligen en ynnest. Programmets förmåga att kombinera kunskap, inspiration och fina miljöer är något jag är väldigt glad över att tittarna verkar uppskatta. Och så är ju Marie och Gustav Mandelmann helt fantastiska, säger Clara Tengbom, exekutiv producent för "Mandelmanns Gård" i ett pressmeddelande.

Under tisdagen hade även "Brottsjournalen" premiär. Programmet lockade en publik på 885 000, hade en rating på 6,4 procent och en tittartidsandel på 25,6 procent. Tittarsiffran på 885 000 är den högsta någonsin för programmet. 

Förra säsongen låg tittarsiffran på 830 000, ratingen på 6,1 och tittartidsandelen på 21,7 procent.

– Det känns oerhört roligt att tittarna uppskattar Brottsjournalen och mixen av aktuella och omtalade kriminalfall. Jenny Strömstedt och Leif GW Persson har en fantastisk dynamik som tittarna verkar tycka mycket om, säger Anika Beclijevski exekutiv producent för "Brottsjournalen", i ett pressmeddelande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.