Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så gick reklam-tv under Q1

SBS TV går kraftigt framåt första kvartalet 2013. Enligt siffror från MMS har tittandet i både Kanal 5 och Kanal 9 ökat för samtliga åldersgrupper jämfört med i fjol.

Helen Preutz


Publicerad: 10 April 2013, 10:44
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:49

Ämnen i artikeln:

SjuanKanal 9Kanal 5TV3TV4

TV4 är – i vanlig ordning – den kommersiella tv-kanal som hade flest tittare under första kvartalet 2013. Men det var SBS kanaler som ökade mest under samma period.

För både Kanal 5 och Kanal 9 ökade tittandet i samtliga ålderskategorier både i "prime time" och "all day".

– SBS TV har skapat och satsat på en tydlig tablå med starka nya profiler jämsides med de etablerade, starka återkommande program, flera av världens bästa utländska serier och högklassig sport som VM-kvalfotboll och hockeyslutspelet i Elitserien, säger Dan Panas, presschef på SBS TV, till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Det har betalat sig i både ökade tittarandelar och ökad försäljning. Kanal 5 växer och gör sitt bästa förstakvartal sedan 2009. Samtidigt gjorde Kanal 9 sitt bästa förstakvartal någonsin.

Även TV4-Gruppen har ökat i "prime time" men tappat i "all day". Peter Lindström, kanaldirektör för TV4-Gruppen, säger till Dagens Media att han är nöjd med första kvartalet.

– Vi har levererat det vi hade trott. Vi trodde att det skulle bli tufft eftersom SVT:s vintersportstudio varit lite starkare än i fjol, säger han.

Att "all day"-siffrorna har dalat beror enligt Peter Lindström framför allt på att man tappat tittare under helgerna. Men det vägs upp av att tittarsiffrorna i "prime time" ökat i samtliga åldersgrupper, vilket han förklarar med ett antal lyckade "prime time"-satsningar, som "Mia på Grötö", "Sveriges roligaste klipp" och den danska serien "Dicte".

För MTG har det gått sämre, framför allt för TV3 och TV6, som tappade i nästan samtliga åldersgrupper i både "prime time" och "all day" under första kvartalet i år.

TV3 ligger dock kvar på samma nivå som tidigare i "prime time", det vill säga 8,6 procent, i målgruppen alla 15-49 år. I "all day" backar kanalen från 9,2 till 8,6 procent.

Enligt Joachim Nordlind, vd för MTG TV beror nedgången till stor del på en svag januarimånad.

– Vi har tappat om man tittar på kvartalet totalt sett. Men trenden genom kvartalet är tydligt positiv både för TV3 och totalt sett för alla våra kanaler. MTG TV gör sin bästa marsmånad någonsin med en kommersiell andel på 35,3% i huvudmålgruppen 15-49 år.

Vad gör ni för att trenden ska hålla i sig?

– Vi har jobbat konsekvent och långsiktigt för att bygga och förbättra innehållet, genom en blandning av nya program som bland annat "Kändishoppet" och "Tonårsbossen" och förnyat förtroende för de lanseringar vi framgångsrikt lanserade under hösten, däribland "Patrik möter", "Djurakuten" och "69 saker".

Något bättre klarar sig MTG:s mindre kanaler TV8 och TV10, som låg kvar på samma nivå som 2012 respektive ökade från 1,1 till 1,2 procent under första kvartalet i målgruppen 15-49 år.

Ämnen i artikeln:

SjuanKanal 9Kanal 5TV3TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.